Zamierzenia dydatyczne, 5-latki, gr – 3, marzec 2024r.

Zamierzenia dydatyczne, 5-latki, gr – 3, marzec 2024r.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w grupie  Little Birds

 

 

  1. Temat tygodnia: Zwierzęta sprzed milionów lat

 

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • wczuwanie się w sytuację innych osób,
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • nazywanie figur geometrycznych;
  • poznawanie wybranych zwierząt prehistorycznych (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie;
  • wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
  • wykonywanie eksperymentu z przenoszeniem lodu,
  • poznawanie zwierząt z epoki lodowcowej.

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • utrwalanie poznanych liter,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • Odkrywanie litery z, Z.

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • Odkrywanie litery z, Z.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych.
  • rozwijanie umiejętności odejmowania,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 9,

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np.: barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

  1. Temat tygodnia: Pogoda marcowa

 

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • rozwijanie kreatywności.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • rozwijanie umiejętności weryfikowania poprawności wykonanego zadania
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta) i pochodnych, nazywanie barw ciepłych i zimnych;
  • mieszanie barw, nazywanie powstałych;
  • poznanie kalendarza pogody;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi krokusy);
  • poznawanie zwiastunów wiosny, np.: kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach;
  • dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach, nazywanie wybranych, umieszczanie ich w nasłonecznionych miejscach;
  • wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami,
  • doskonalenie koncentracji uwagi podczas zabaw,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • Odkrywanie litery u, U.
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • Odkrywanie litery u, U.
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawania samego siebie;
  • kształtowanie umiejętności liczenia.

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
  • doskonalenie umiejętności dodawania,

 

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;

 

 

  1. Temat tygodnia: Wiosno, ach to ty!
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
  • nazywanie figur geometrycznych;
  • utrwalanie wiedzy na temat ptaków powracających na wiosnę do Polski,
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej,
  • doskonalenie swobody ruchów w przestrzeni,
  • zrozumienie konieczności robienia wiosennych porządków.
  • zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie,
  • kształtowanie postawy badawczej.
  • wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
  • rozwijanie funkcji poznawczych,

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
  • wyklaskiwanie w dłonie, rytmicznie wypowiadając słowa rymowanki,

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
  • Odkrywanie litery c, C.

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Odkrywanie litery c, C.

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • nazywanie figur geometrycznych;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
  • utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • rozwijanie umiejętności dodawania,
  • przeliczanie elementów, odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,

 

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych;

 

 

  1. Temat tygodnia: Mamy różne charaktery

 

  • rozwijanie mowy,
  • integrowanie grupy rówieśniczej,
  • wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
  • rozwijanie wyobraźni.
  • rozwijanie umiejętności tworzenia pytań.
  • nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru
  • wprowadzenie pojęć: dłuższy, krótszy
  • rozwijanie umiejętności kierowania swoim ciałem poprzez muzykę,
  • rozwijanie umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie,
  • rozwijanie umiejętności odróżniania zachowań pozytywnych od negatywnych.
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • rozwijanie wiedzy na temat wartości,
  • rozwijanie pamięci
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji,

 

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby

 

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.
  • Odkrywanie litery ł, Ł.

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru
  • Odkrywanie litery ł, Ł.

 

 

Elementy matematyki:

 

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • rozwijanie myślenia matematycznego,
  • ćwiczenie umiejętność tworzenia kodu,

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
  • porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;