Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – Yellow Bunnies -kwiecień 2021

A+ 4 LATKI

Kwiecień

Chciałbym być sportowcem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z toalety,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.

Kwiecień, tydzień 2

Co się dzieje w kosmosie?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
  • zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni.

Językowa aktywność dziecka

  • nazywanie wybranych części ciała,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola,
  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
  • reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji,
  • układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru,
  • wskazywanie wymienionych części ciała.

Kwiecień, tydzień 3

Dbamy o przyrodę

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
  • Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu.

Kwiecień, tydzień 4

Jestem Polakiem i Europejczykiem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z toalety
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
  • określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś).

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
  • naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie,
  • słownictwo w języku obcym,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A 3 latki

Kwiecień, tydzień 1

Chciałbym zostać sportowcem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieściruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • rysowanie na dowolne tematy,
  • wskazywanie wymienionych części ciała,
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

Kwiecień, tydzień 2

Chciałbym być kosmonautą

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • składanie ubrań przed leżakowaniem,
  • korzystanie z toalety.

Językowa aktywność dziecka

  • nabywanie koordynacji ruchowej,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.

Artystyczna aktywność dziecka

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Poznawcza aktywność dziecka

 

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

 

 

Kwiecień, tydzień 3

Dbamy o Ziemię

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
  • odkładanie prac na półki indywidualne.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • obserwowanie piszących dorosłych.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

Poznawcza aktywność dziecka

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Kwiecień, tydzień 4

Jestem Polakiem i Europejczykiem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • odpowiadanie na pytania,określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś).

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością,
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • słownictwo w języku obcym.

Artystyczna aktywność dziecka

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
  • budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.