A+ 4 LATKI
Kwiecień
Chciałbym być sportowcem
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z toalety,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
Kwiecień, tydzień 2
Co się dzieje w kosmosie?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni.
Językowa aktywność dziecka
- nazywanie wybranych części ciała,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola,
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
- reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji,
- układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru,
- wskazywanie wymienionych części ciała.
Kwiecień, tydzień 3
Dbamy o przyrodę
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
- Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu.
Kwiecień, tydzień 4
Jestem Polakiem i Europejczykiem
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z toalety
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś).
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
- naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie,
- słownictwo w języku obcym,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
A 3 latki
Kwiecień, tydzień 1
Chciałbym zostać sportowcem
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieściruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- rysowanie na dowolne tematy,
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Kwiecień, tydzień 2
Chciałbym być kosmonautą
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- składanie ubrań przed leżakowaniem,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.
Artystyczna aktywność dziecka
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Kwiecień, tydzień 3
Dbamy o Ziemię
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- odkładanie prac na półki indywidualne.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- obserwowanie piszących dorosłych.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Kwiecień, tydzień 4
Jestem Polakiem i Europejczykiem
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś).
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słownictwo w języku obcym.
Artystyczna aktywność dziecka
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.