ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2025 W GRUPIE 5 – LATKÓW BUSSY BEES
TYDZIEŃ I
Temat tygodnia: Nasza grupa
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych
dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyk
• zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
• porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności
wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
Artystyczna aktywność dziecka:
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących
doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np.
składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z
klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w
danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
• sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
• wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się,
poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole,
przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
• przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podejmowanie prób wspólnych zabaw,
• określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek,
strach;
• radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach,
słuchaniu wybranych utworów literackich;
• zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
• zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska,
• określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
• uczestniczenie we wspólnych zabawach,
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w
grupie;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko robi dobrze;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich
przeznaczeniem;
• opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się
do własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju;
Językowa aktywność dziecka:
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego.
• uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w
zabawie w echo melodyczne, wokalne;
• wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
• słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach;
układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
• układanie rymów do podanych słów;
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
• wypowiadanie się prostymi zdaniami,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
• wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania,
stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
• poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki,
bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
• wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy
ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
Aktywność poznawcza:
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających
dziecku satysfakcję i radość
• nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz
sytuacjom, z jakimi się spotykają
• uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność
rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność
klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego,
poznawania samego siebie;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50,
52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).
TYDZIEŃ II
Temat tygodnia: Emocje i uczucia
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych
dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
• zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
• porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
• dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
Językowa aktywność dziecka:
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów
innej osoby w czasie zabawy.
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności
wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• nazywanie części ciała;
Artystyczna aktywność dziecka:
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących
doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np.
składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z
klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
• nazywanie części ciała;
• utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w
kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
• przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej
porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
• sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podejmowanie prób wspólnych zabaw,
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
• określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek,
strach;
• zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej
sytuacji;
• zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• wskazywanie odpowiednich obrazków przedstawiających różne stany
emocjonalne na kostce pantomimicznej,
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
• podawanie swojego imienia i nazwiska,
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
• odpowiadanie na pytania,
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą
Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić.
• określanie tego, co dziecko robi dobrze;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich
przeznaczeniem;
• opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do
własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju;
Językowa aktywność dziecka:
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w
codziennych sytuacjach;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
• powtarzanie krótkich rymowanek,
• wypowiadanie się prostymi zdaniami,
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego.
• układanie rymów do podanych słów;
• wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na
sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się,
kończących się dana sylabą;
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
• wypowiadanie się prostymi zdaniami,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
• wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np.
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub
pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów,
obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej,
modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
Aktywność poznawcza
• nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz
sytuacjom, z jakimi się spotykają,
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach,
słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
• uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych,
konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
• wskazywanie szczegółowych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
• układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego
wzoru;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50,
52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).
TYDZIEŃ III
Temat tygodnia: Jesienne impresje
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych
dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyk
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
• zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
• porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
• dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji ruchowej
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów
innej osoby w czasie zabawy.
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności
wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących
doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np.
składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z
klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
• nazywanie części ciała;
• utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w
kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie
przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w
wodzie);
• aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
• bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podejmowanie prób wspólnych zabaw,
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
• określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek,
strach;
• radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu
wybranych utworów literackich;
• zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
• zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska,
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
• podejmowanie prób wspólnych zabaw,;
• unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą
Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej
sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić.
• spacerowanie w pobliżu przedszkola,
• określanie tego, co dziecko robi dobrze;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich
przeznaczeniem;
• opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do
własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju;
Językowa aktywność dziecka:
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
• odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym,
co się znajduje dalej;
• wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
• słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie
zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
Artystyczna aktywność dziecka:
• wypowiadanie się prostymi zdaniami,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
• poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,
• śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub
pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów,
obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej,
modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
Aktywność poznawcza
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku
satysfakcję i radość,
• nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz
sytuacjom, z jakimi się spotykają,
• obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą
kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody,
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku,
smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
obrazem, dźwiękiem;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50,
52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).
TYDZIEŃ IV
Temat tygodnia: Babie lato
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych
dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
• zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
• porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
• dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji ruchowej
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów
innej osoby w czasie zabawy.
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności
wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących
doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np.
składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z
klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
• wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np.
mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań , korzystnie
z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
• nazywanie części ciała;
• utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w
kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie
przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w
wodzie);
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podejmowanie prób wspólnych zabaw,
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
• określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek,
strach;
• radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu
wybranych utworów literackich;
• zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej
sytuacji;
• zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska,
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy,
• cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
• pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą
Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej
sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić.
• określanie tego, co dziecko robi dobrze;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich
przeznaczeniem;
• opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do
własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju;
Językowa aktywność dziecka:
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
• wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
• słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie
zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
• wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na
sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się,
kończących się dana sylabą;
Artystyczna aktywność dziecka:
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
• słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism,
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
• słuchanie, czytanych przez nauczyciela lub lektora, fragmentów literatury z
odpowiednią
Aktywność poznawcza
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku
satysfakcję i radość,
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach,
słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów;
• słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie,
zdarzenia;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50,
52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).