Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
grudzień w grupie 6-latków
- Co cieszy mikołaja?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań.
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
- rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi.
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy .
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
- podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rysowanie z wyobraźni;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.
- Jakie sporty uprawia Pani Zima?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi;
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku; określanie swoich zainteresowań;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
- unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; instrumentacja wierszy, opowiadań; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- wymienianie nazwisk znanych artystów;
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
III. O czym w święta każdy z nas pamięta?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi.
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej;
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; instrumentacja wierszy, opowiadań; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze; rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- Który zywioł jest najwazniejszy?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich zainteresowań;
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa;
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
- poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;