Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie 6-latków – grudzień 2021

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie 6-latków – grudzień 2021

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc

grudzień w grupie 6-latków

 

  1. Co cieszy mikołaja?

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań.
  • podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi.
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy .
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • rysowanie z wyobraźni;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze.

 

  1. Jakie sporty uprawia Pani Zima?

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi;
  • wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku; określanie swoich zainteresowań;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
  • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;  rozpoznawanie liter pisanych.
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; instrumentacja wierszy, opowiadań; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru;
  • słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
  • wymienianie nazwisk znanych artystów;
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci; uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;

 

III. O czym w święta każdy z nas pamięta?

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
  • podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi.
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
  • wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi; posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; instrumentacja wierszy, opowiadań; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze; rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

  1. Który zywioł jest najwazniejszy?

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • określanie swoich zainteresowań;
  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa;
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji; formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską; rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów; rozpoznawanie liter pisanych.
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
  • poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
  • poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja.
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
Skip to content