Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie 5 latkó – grudzień 2021

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie 5 latkó – grudzień 2021

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień
w grupie 5-latków

 

  1. Jak wyglądał świat przed milionami lat

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
  • rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
  • poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,

integrowanie się dzieci.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

 

 

  1. Idzie zima ze śniegiem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z oznakami nowej pory roku,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wykonywanie uproszczonych kroków walca,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
  • poznawanie nazw sportów zimowych,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
  • ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.

 

  • Idą święta

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
  • rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • składanie formy przestrzennej według instrukcji,
  • zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
  • przygotowanie prostych wypieków,
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom,

utrwalanie swojego adresu zamieszkania.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
  • wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

Przygotowanie do czytania

  • obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności ruchowej

Elementy matematyki

Intuicja geometryczna

  • nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt

 

  1. Projekt: Przyjaźń

Zamierzenia  wychowawczo-dydaktyczne :

  • kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci,
  • uświadamianie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,
  • zapoznanie z pojęciem przyjaźń,
  • uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
  • kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami,
  • kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych,
  • integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
  • odpowiadanie na pytania i formułowanie własnych,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych,
  • rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych/nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania siebie za pomocą komunikatów werbalnych,
  • rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.
Skip to content