Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc grudzień
w grupie 4-latków
- Jak wyglądał świat przed milionami lat
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na przekazie literackim,
- wzbogacanie wiedzy na temat warunków panujących w prehistorycznym lesie,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wykorzystywanie nowych efektów dźwiękowych,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznym,
- zachęcanie do uważnego słuchania N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- budzenie zainteresowania dzieci historią Ziemi,
rozwijanie sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Idzie zima ze śniegiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne :
- dostrzeganie w krajobrazie zmian charakterystycznych dla zimy,
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie umiejętności reagowania na zmianę dynamiki,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- zachęcanie do uważnego słuchania poleceń N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej.
Wzbogacanie wiedzy o wyglądzie płatków śniegu, rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Idą święta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- wzbogacanie zasobu słownictwa,
- utrwalanie gry na poznanych instrumentach,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- wzbogacenie słownictwa,
rozwijanie sprawnościowi manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja)
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów, z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Projekt Emocje
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć – własnych i innych osób,
- przygotowanie do rozumienia uczuć – własnych i innych ludzi,
- rozwijanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów,
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy,
- budowanie poczucia własnej wartości,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje czyny.