fbpx

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie 3 latków- grudzień 2021

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze w grupie 3 latków- grudzień 2021

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE

3 – LATKÓW NA MIESIĄC GRUDZIEŃ.

 

 

I  Jak wyglądał świat przed milionami lat

 

Przyroda

Przyroda zimą

  • poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.

Procesy poznawcze

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Początkowa nauka czytania i pisania
  • Percepcja wzrokowa
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Słuch fonematyczny
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Przygotowanie do pisania
  • rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
  • Elementy matematyki
  • Orientacja przestrzenna
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
  • Liczenie
  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Działalność plastyczna
  • Zainteresowania plastyczne
  • lepienie z masy solnej.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych

 

Tydzień II Idzie zima ze śniegiem

 

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.

Przyroda zimą

  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).

Rozwój fizyczny

Higiena ciała i otoczenia

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
  • Aktywność językowa
  • Zabawy dźwiękami
  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
  • Słownictwo
  • nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
  • Wypowiedzi ustne
  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
  • Początkowa nauka czytania i pisania
  • Percepcja wzrokowa
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
  • Słuch fonematyczny
  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
  • Elementy matematyki
  • Klasyfikowanie
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Działalność plastyczna
  • Obcowanie ze sztuką
  • oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat.
  • Zainteresowania plastyczne
  • rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
  • wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
  • tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • Instrumenty perkusyjne
  • poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych

 

Tydzień III W oczekiwaniu na święta

 

Rodzina

Więzi rodzinne

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy dźwiękami

  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.

Ćwiczenia artykulacyjne

  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja)
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.

Liczenie

  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • liczenie na palcach.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

  • dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin (kolorów, zapachów, kształtów kwiatów) występują cych w ogrodzie przedszkolnym
  • tworzenie prac plastycznych różnymi technikami.
  • Barwy wokół nas
  • rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa).
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
  • śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
  • Muzyka i ruch
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych

 

Tydzień IV Projekt książka

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Kącik książki

  • wybieranie książeczek do czytania
  • samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
  • wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi
  • wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek
  • poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje)
  • ustalanie sposobu korzystania z książek.

Zainteresowania czytelnicze

  • słuchanie wierszy, krótkich opowiadań o prostej fabule – polskich i zagranicznych autorów
  • tworzenie własnych książeczek o tematyce bliskiej dzieciom.

Procesy poznawcze

Myślenie (twórcze)

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).

Myślenie (logiczne)

  • wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania.

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Działalność plastyczna

Obcowanie ze sztuką

  • oglądanie ilustracji w książkach dla dzieci.

W świecie sztuki – film

Filmy dla dzieci

  • dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.
  • Rodzina
  • Własne możliwości
  • poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
  • Koledzy, grupa przedszkolna
  • Współdziałanie w grupie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
  • Bezpieczeństwo
  • Dbałość o bezpieczeństwo