ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE
3 – LATKÓW NA MIESIĄC GRUDZIEŃ.
I Jak wyglądał świat przed milionami lat
Przyroda
Przyroda zimą
- poznawanie prehistorycznych zwierząt i roślin występujących na Ziemi przed milionami lat.
Procesy poznawcze
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Początkowa nauka czytania i pisania
- Percepcja wzrokowa
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
- Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
- Przygotowanie do pisania
- rozwijanie orientacji przestrzennej poprzez poznawanie części ciała oraz określanie położenia przedmiotów względem siebie.
- Elementy matematyki
- Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
- Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Działalność plastyczna
- Zainteresowania plastyczne
- lepienie z masy solnej.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień II Idzie zima ze śniegiem
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, w bliskim otoczeniu przedszkola.
Przyroda zimą
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą
- poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
- Aktywność językowa
- Zabawy dźwiękami
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
- Słownictwo
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
- Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
- Początkowa nauka czytania i pisania
- Percepcja wzrokowa
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
- Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
- Elementy matematyki
- Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Działalność plastyczna
- Obcowanie ze sztuką
- oglądanie reprodukcji znanych powszechnie obrazów i swobodne wypowiadanie się na ich temat.
- Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Instrumenty perkusyjne
- poznawanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień III W oczekiwaniu na święta
Rodzina
Więzi rodzinne
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
Ćwiczenia artykulacyjne
- słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- obserwowanie czynności wykonywanych przez osoby i naśladowanie tych czynności (np. zabawa Rób to co ja)
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- dostrzeganie piękna wokół siebie, np. wystroju sali przedszkolnej, różnorodności roślin (kolorów, zapachów, kształtów kwiatów) występują cych w ogrodzie przedszkolnym
- tworzenie prac plastycznych różnymi technikami.
- Barwy wokół nas
- rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych (czerwona, żółta, niebieska) i wybranych barw pochodnych (zielona, pomarańczowa, fioletowa).
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
- Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
Tydzień IV Projekt książka
Początkowa nauka czytania i pisania
Kącik książki
- wybieranie książeczek do czytania
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- wdrażanie do dbania o książki, właściwego obchodzenia się z nimi
- wykonywanie dekoracji do kącika książki, np. ilustracji do ulubionych książek
- poznawanie budowy książki (okładka, strona redakcyjna, ilustracje)
- ustalanie sposobu korzystania z książek.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, krótkich opowiadań o prostej fabule – polskich i zagranicznych autorów
- tworzenie własnych książeczek o tematyce bliskiej dzieciom.
Procesy poznawcze
Myślenie (twórcze)
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych).
Myślenie (logiczne)
- wykonywanie czynności wymagających analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- oglądanie ilustracji w książkach dla dzieci.
W świecie sztuki – film
Filmy dla dzieci
- dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.
- Rodzina
- Własne możliwości
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
- Koledzy, grupa przedszkolna
- Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
- Bezpieczeństwo
- Dbałość o bezpieczeństwo