Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
kwiecień w grupie 5-latków
I Wiosenne powroty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie nazw ptaków,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- układanie działań do podanych zadań,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie poznanej piosenki,
- rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania przyrodą,
- zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
- zintegrowanie dzieci,
- zapoznanie z wyglądem szpaka.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Dodawanie i odejmowanie
- rozwiązywanie zdań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.
II Wielkanoc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
- poznawanie różnych pisanek,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
- poznawanie budowy i właściwości jajka,
- zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
- zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
- przygotowanie prostych potraw z jajek,
- zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
IIII Wiosna na wsi
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności mierzenia,
- mierzenie długości stopami, krokami,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie nowej techniki plastycznej,
- poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
- utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
- zachęcanie do wspólnego działania,
- poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
Mierzenie długości, szerokości, wysokości
- mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopą, krokami.
IV Dbamy o przyrodę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- kształtowanie postaw proekologicznych,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- utrwalanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- zachęcanie do segregowania śmieci,
- zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
- wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
- zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
- wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
- czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
Klasyfikowanie
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.