Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze- Nice Mice- kwiecień 2021

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc

kwiecień w grupie 5-latków

 

 

I Wiosenne powroty

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie nazw ptaków,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • układanie działań do podanych zadań,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • utrwalanie poznanej piosenki,
  • rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania przyrodą,
  • zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
  • zintegrowanie dzieci,
  • zapoznanie z wyglądem szpaka.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Dodawanie i odejmowanie

  • rozwiązywanie zdań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.

II Wielkanoc

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
  • poznawanie różnych pisanek,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
  • poznawanie budowy i właściwości jajka,
  • zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
  • zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
  • przygotowanie prostych potraw z jajek,
  • zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.

IIII Wiosna na wsi

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia,
  • mierzenie długości stopami, krokami,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
  • rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie nowej techniki plastycznej,
  • poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
  • utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
  • zachęcanie do wspólnego działania,
  • poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.

Mierzenie długości, szerokości, wysokości

  • mierzenie długości (szerokości) za pomocą sznurka, dłoni, stopa za stopą, krokami.

IV Dbamy o przyrodę

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • kształtowanie postaw proekologicznych,
  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • zachęcanie do segregowania śmieci,
  • zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
  • wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
  • zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
  • wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…

Klasyfikowanie

  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.

 

Skip to content