Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik
w grupie 3
CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ ?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- rozwijanie aktywności badawczej,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- zwrócenie uwagi na pokarmy spożywane przez wybrane zwierzęta.
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie koncentracji i pamięci.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy; rozpoznawanie instrumentów muzycznych – perkusyjnych i innych, np.: gitary, pianina, po ich dźwiękach;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
Przygotowanie do czytania
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
Elementy matematyki
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2,
JESIEŃ W SADZIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zapoznanie ze sposobem wykonania kompotu jabłkowego,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
- wyrabianie umiejętności reagowania ruchem na dźwięki muzyczne,
- wyrażenie własnych obserwacji w ekspresji plastycznej.
- poznawanie cech kwadratu,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
Przygotowanie do czytania
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- próby samodzielnego czytania;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
Elementy matematyki
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- nazywanie figur geometrycznych;
Jesień na działce
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- zapoznanie ze sposobem wykonania sałatki warzywnej,
- rozwijanie zdolności improwizacji wokalnych,
wyrażenie własnych obserwacji w ekspresji plastycznej.
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3; rozwijanie umiejętności liczenia
- określanie położenia przedmiotów w odniesieniu do własnej osoby
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
Przygotowanie do czytania
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- rozpoznawanie liter pisanych;
Przygotowanie do pisania
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
Elementy matematyki
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
Dbamy o zdrowie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- wyrabianie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabaw i tańca,
- uświadomienie, jakie znaczenie dla każdego człowieka ma zdrowie.
- zapoznanie z wyglądem i charakterystycznymi cechami trójkąta,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom, w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
Przygotowanie do czytania
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rysowanie z wyobraźni;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
Elementy matematyki
- nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- nazywanie figur geometrycznych;