Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik w grupie 3 –latków
Jak jesienią dbać o zdrowie?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych,
- zapoznanie z pracą wykonywaną przez lekarza;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- kształcenie poczucia rytmu;
- doskonalenie dykcji i artykulacji,
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności manualnej;
- wzbogacenie wiedzy na temat zachowania sprzyjającego zdrowiu.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Kto pracuje w przedszkolu?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z zawodem nauczyciela,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci;
- rozwijanie słownictwa związanego z opisywaniem,
- doskonalenie techniki ruchu;
- doskonalenie dykcji i artykulacji,
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- zdobywanie informacji na temat rodzajów prezentów, które można wręczyć nauczycielowi;
- rozwijanie umiejętności plastycznych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Przygotowanie do czytania
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Elementy matematyki
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru
Co mogę robić jesienią?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zwrócenie uwagi na konieczność dobierania ubioru do warunków atmosferycznych.
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu.
- rozwijanie swobody ruchów;
- doskonalenie dykcji i artykulacji.
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń.
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie ciekawości poznawczej.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Przygotowanie do czytania
- uważne słuchanie rozmówcy;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- zakładanie ubrań, butów;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
- zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
Jakie plany na jesień mają zwierzęta?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności manualnych.
- poznawanie jesiennych zwyczajów wybranych zwierząt;
- rozwijanie umiejętności matematycznych.
- rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowych;
- doskonalenie percepcji słuchowej.
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń.
- poznanie wyglądu i zwyczajów jeża jesienią;
- rozwijanie umiejętności manualnych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
Przygotowanie do czytania
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru).
- zakładanie ubrań, butów;
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).