Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty w grupie 3 –latków
HAPPY TIGERS
Kim będę, gdy dorosnę?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- stwarzanie okazji do poznawania różnych zawodów,
- klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium,
- doskonalenie wiedzy na temat różnych zawodów,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
- wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
Przygotowanie do czytania:
- uważne słuchanie rozmówcy;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru − poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
Jaka jest moja ulubiona baśń?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
- kształtowanie świadomości na temat książki jako źródła wiedzy,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
- rozwijanie koordynacji ruchowej,
- wykonanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki,
- rozwijanie wyobraźni twórczej i umiejętności manualnych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- obserwowanie dorosłego czytającego książki, czasopisma;
- naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Przygotowanie do czytania
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- rysowanie na dowolne tematy;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania.
Gdzie mieszka sztuka?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- układanie kompozycji z figur geometrycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie swobody ruchu,
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej,
- rozwijanie sprawności manualnej.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
Przygotowanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Przygotowanie do czytania
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- ustalanie kolejności wykonywania czynności;
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później).
Kiedy żyły dinozaury?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- zdobywanie informacji na temat dinozaurów,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki, niski,
- zapoznanie z dinozaurami mięsożernymi,
- rozwijanie sprawności ruchowej, opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- poznanie pracy paleontologa,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- zapoznanie z miejscem – puszczą jurajską.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
Przygotowanie do pisania:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- nazywanie wybranych części ciała;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Przygotowanie do czytania:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
- słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu;
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.