Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty w grupie 3 –latków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty w grupie 3 –latków

HAPPY TIGERS

 

Kim będę, gdy dorosnę?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • stwarzanie okazji do poznawania różnych zawodów,
  • klasyfikowanie przedmiotów według wybranego kryterium,
  • doskonalenie wiedzy na temat różnych zawodów,
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
  • wykonywanie ustalonych poleceń na dźwięk instrumentu,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności wydawania krótkich poleceń.

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

Przygotowanie do czytania:

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

Przygotowanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

Elementy matematyki

  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru − poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.

 

Jaka jest moja ulubiona baśń?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
  • kształtowanie świadomości na temat książki jako źródła wiedzy,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej,
  • wykonanie układu ruchowego do piosenki,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki,
  • rozwijanie wyobraźni twórczej i umiejętności manualnych.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • obserwowanie dorosłego czytającego książki, czasopisma;
  • naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

 

Przygotowanie do czytania

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.

 

Elementy matematyki

  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • rysowanie na dowolne tematy;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania.

 

 

 

 

 

 

Gdzie mieszka sztuka?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • układanie kompozycji z figur geometrycznych,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
  • rozwijanie swobody ruchu,
  • opanowanie melodii i tekstu piosenki,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
  • oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu;
  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);

 

Przygotowanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Przygotowanie do czytania

  • uważne słuchanie rozmówcy;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Elementy matematyki

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • ustalanie kolejności wykonywania czynności;
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych;
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później).

 

Kiedy żyły dinozaury?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • zdobywanie informacji na temat dinozaurów,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie wiedzy na temat dinozaurów,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: wysoki, niski,
  • zapoznanie z dinozaurami mięsożernymi,
  • rozwijanie sprawności ruchowej, opanowanie melodii i tekstu piosenki,
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
  • ćwiczenie spostrzegawczości,
  • poznanie pracy paleontologa,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • zapoznanie z miejscem – puszczą jurajską.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

 

Przygotowanie do pisania:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • nazywanie wybranych części ciała;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Przygotowanie do czytania:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
  • słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

 

 

Elementy matematyki

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki.
Skip to content