Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc kwiecień w grupie 3 –latków
HAPPY TIGERS
Czego potrzebują zwierzęta?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dziecko:
- rzuca piłkę i wypowiada słowa powitania,
- opisuje dowolne zwierzę,
- słucha ciekawostek o zwierzętach,
- aktywnie uczestniczy w zabawach,
- wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania,
- dostrzega potrzeby zwierząt,
- porusza się na czworakach,
- bawi się z innymi,
- spaceruje wokół przedszkola,
- uważnie słucha piosenki,
- porusza się na czworakach,
- naśladuje czynności wykonywane przez N.,
- buduje z klocków.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowanie do pisania
-
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie koordynacji ruchowej;
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru;
- poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi;
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer;
- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów;
- poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek.
Co potrafią zwierzęta?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dziecko:
- bierze aktywny udział w zabawie,
- ogląda książki i albumy o zwierzętach,
- podaję nazwę zwierzęcia zaczynającą się na tę sylabę,
- czynnie uczestniczy w zabawach,
- wymienia cechy charakterystyczne słonia, geparda, pszczoły; wypowiada się na temat pożytecznej roli wybranych zwierząt,
- odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu,
- porusza się po sali w rytmie wygrywanym na bębenku: szybko – jak gepardy, wolno
– jak słonie,
- bawi się z innymi,
- opisuje glebę w ogrodzie,
- uważnie słucha piosenki,
- porusza się na czworakach,
- odnajduje parę obrazków,
- liczy dźwięki.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Przygotowanie do czytania
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Jak dbam o naszą planetę?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dziecko:
- odgaduje, kto naśladuje głos kukułki,
- nazywa śmieci przedstawione na tablicy,
- wypowiada się o segregacji,
- aktywnie uczestniczy w zabawach,
- wypowiada się na podstawie wysłuchanego tekstu i ilustracji do opowiadania,
- wypowiada się na temat znaczenia drzew w przyrodzie,
- bierze udział w zabawie,
- ogląda książki,
- spaceruje wokół przedszkola,
- uważnie słucha piosenki,
- reaguje na przerwę w grze,
- wrzuca przedmiot do odpowiedniego worka,
- konstruuje ekologiczne budowle z pudełek.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie rodzajów zabawek popularnych dawniej i obecnie,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zachęcanie do uważnego słuchania N.,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim,
- rozwijanie umiejętności manualnych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
Przygotowanie do czytania
- uważne słuchanie rozmówcy;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Przygotowanie do pisania
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
W jakim kraju mieszkam?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
Dziecko:
- uczestniczy czynnie w zabawie,
- przyporządkowuje
pocztówki do odpowiedniego koloru na mapie Polski,
- aktywnie uczestniczy w zabawach,
- w skupieniu słucha legendy czytanej przez N.,
- odpowiada na pytania związane z wysłuchaną legendą, opisuje wygląd warszawskiej Syrenki,
- reaguje na przerwę w grze na bębenku,
- bawi się z innymi,
- spaceruje wokół przedszkola,
- uważnie słucha piosenki,
- reaguje na szybkie i mocne uderzenia w bębenek,
- wykonuje skok przez szarfę,
- układa tyle klocków ile dźwięków usłyszało.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- zapoznanie z tematyką dotyczącą karnawału,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania według podanego kryterium,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- zapoznanie z tradycją tłustego czwartku,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zwiększanie wiadomości na temat przysmaków karnawałowych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
Przygotowanie do czytania
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
- nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Elementy matematyki
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
- wskazywanie wymienionych części ciała;
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
- liczenie palców, przedmiotów itp..