Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc czerwiec w grupie  Little Birds

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc czerwiec w grupie  Little Birds

 

 

  1. Temat tygodnia: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

 

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • wczuwanie się w sytuację innych osób,
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych,
  • wdrażanie do świata wartości,
  • definiowanie pojęcia „przyjaźń”,
  • ilustrowanie piosenki ruchem,
  • wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy z piosenką,
  •  zapoznanie z wyglądem dzieci z różnych zakątków świata,
  • wykonanie eksperymentu z bańkami mydlanymi

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • utrwalanie poznanych liter,
  • budzenie zainteresowania literami,

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
  • rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
  • porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych.

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
  • porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;

 

  1. Temat tygodnia: Lato, lato, lato czeka
  • rozwijanie mowy,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • rozwijanie kreatywności.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • rozwijanie umiejętności weryfikowania poprawności wykonanego zadania
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie  przestrzennych technik plastycznych , takich jak: konstruowanie, modelowanie, itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych.
  • poznawanie owoców (truskawki, poziomki, czereśnie, porzeczki) dojrzewających latem; opisywanie ich wyglądu, smaku.
  • zapoznanie ze związkiem frazeologicznym Jeden za wszystkich – wszyscy za jednego

 

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
  • wyrabianie poczucia rytmu,
  • kształtowanie percepcji słuchowo-ruchowej,

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie),

 

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawania samego siebie;
  • kształtowanie umiejętności liczenia.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania

 

 

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
  • porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;

 

 

  1. Temat tygodnia: Wkrótce wakacje
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • budzenie zainteresowania literami,
  • dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • rozwijanie funkcji poznawczych,
  • wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
  • rozwijanie umiejętności działania w grupie,
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • nazywanie figur geometrycznych;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawania samego siebie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • zapoznanie z miejscami letniego wypoczynku,

 

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,

 

 

 

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;

 

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych,

 

 

 

Elementy matematyki:

 

  • nazywanie figur geometrycznych;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
  • utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;

 

 

Liczenie:

 

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • przeliczanie elementów,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.
  • zapoznanie z miejscami letniego wypoczynku,
  • wyrabianie dykcji i artykulacji,
  • doskonalenie aparatu ruchowego i koncentracji uwagi,
  • wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
  • rozwijanie umiejętności działania w grupie,

 

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
  • porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;

 

 

  1. Temat tygodnia: Zwiedzamy świat

 

  • rozwijanie mowy,
  • integrowanie grupy rówieśniczej,
  • wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
  • budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
  • rozwijanie wyobraźni.
  • rozwijanie umiejętności tworzenia pytań.
  • nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
  • zapoznanie z ciekawymi miejscami na świecie,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • poznanie krajów sąsiadujących z Polską.
  • zapoznanie z potrawami z innych państw,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej,
  • zdobywanie informacji na temat ciekawych miejsc w Europie.
  • stymulowanie do poznawania i odkrywania świata
  • uwrażliwianie na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

 

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby

 

Przygotowywanie do czytania:

 

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.

Przygotowywanie do pisania:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.

 

Elementy matematyki:

 

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • rozwijanie myślenia matematycznego,

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • przeliczanie elementów,
  • rozwijanie umiejętności liczenia.

 

 

Klasyfikowanie:

 

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
    i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
  • porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;

 

Skip to content