- Temat tygodnia: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- porównywanie liczebności zbiorów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
- wczuwanie się w sytuację innych osób,
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych,
- wdrażanie do świata wartości,
- definiowanie pojęcia „przyjaźń”,
- ilustrowanie piosenki ruchem,
- wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy z piosenką,
- zapoznanie z wyglądem dzieci z różnych zakątków świata,
- wykonanie eksperymentu z bańkami mydlanymi
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
Przygotowywanie do czytania:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- utrwalanie poznanych liter,
- budzenie zainteresowania literami,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego,
- porównywanie liczebności zbiorów, wprowadzenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); - budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
- porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;
- Temat tygodnia: Lato, lato, lato czeka
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- rozwijanie kreatywności.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- rozwijanie umiejętności weryfikowania poprawności wykonanego zadania
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych , takich jak: konstruowanie, modelowanie, itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych.
- poznawanie owoców (truskawki, poziomki, czereśnie, porzeczki) dojrzewających latem; opisywanie ich wyglądu, smaku.
- zapoznanie ze związkiem frazeologicznym Jeden za wszystkich – wszyscy za jednego
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
- wyrabianie poczucia rytmu,
- kształtowanie percepcji słuchowo-ruchowej,
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie),
Przygotowywanie do pisania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawania samego siebie;
- kształtowanie umiejętności liczenia.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- rozwijanie umiejętności poprawnego liczenia,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); - budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
- porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;
- Temat tygodnia: Wkrótce wakacje
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby.
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
- rozwijanie umiejętności działania w grupie,
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- nazywanie figur geometrycznych;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawania samego siebie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- zapoznanie z miejscami letniego wypoczynku,
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
Przygotowywanie do czytania:
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych,
Elementy matematyki:
- nazywanie figur geometrycznych;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru;
- utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- przeliczanie elementów,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.
- zapoznanie z miejscami letniego wypoczynku,
- wyrabianie dykcji i artykulacji,
- doskonalenie aparatu ruchowego i koncentracji uwagi,
- wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
- rozwijanie umiejętności działania w grupie,
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); - budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
- porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;
- Temat tygodnia: Zwiedzamy świat
- rozwijanie mowy,
- integrowanie grupy rówieśniczej,
- wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy.
- budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka,
- rozwijanie wyobraźni.
- rozwijanie umiejętności tworzenia pytań.
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folią aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
- zapoznanie z ciekawymi miejscami na świecie,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- poznanie krajów sąsiadujących z Polską.
- zapoznanie z potrawami z innych państw,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- zdobywanie informacji na temat ciekawych miejsc w Europie.
- stymulowanie do poznawania i odkrywania świata
- uwrażliwianie na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- analiza i synteza na poziomie głoski i sylaby.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami, z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- rozwijanie myślenia matematycznego,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- przeliczanie elementów,
- rozwijanie umiejętności liczenia.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku); - budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- porównywanie długości przedmiotów; stosowanie określeń: dłuższy, krótszy, takiej samej długości;
- porządkowanie przedmiotów – od najkrótszego do najdłuższego i odwrotnie;