CZEGO DZIECI POTRZEBUJĄ DO SZCZĘŚCIA?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- ilustrowanie piosenki ruchem,
- wyrabianie umiejętności współdziałania z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy z piosenką,
- zapoznanie z zabawami dzieci z różnych zakątków świata, rozwijanie umiejętności czytania.
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dbanie o porządek na stanowisku pracy,
- rozwijanie umiejętności rywalizacji,
- integrowanie się z rówieśnikami.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do czytania
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Przygotowanie do pisania
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
- słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
- nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.
LATO, LATO, LATO CZEKA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie inwencji twórczej,
- rozwijanie umiejętności współdziałania,
- rozwijanie myślenia twórczego,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wyrabianie poczucia rytmu,
- kształtowanie percepcji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie wiedzy ogólnej,
- rozwijanie wyobraźni dzieci,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- integrowanie się dzieci,
- rozwijanie myślenia logicznego
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Przygotowanie do czytania
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
- rozumienie wybranych znaków umownych;
Przygotowanie do pisania
- słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
- nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
- nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
- składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
- segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium;
- określanie charakterystycznych cech lata, np. długie dni, wyższa temperatura; poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku, np. burzy, tęczy;
Elementy matematyki:
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.
WKRÓTCE WAKACJE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z miejscami letniego wypoczynku,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozbudzanie wrażliwości estetycznej, rozwijanie umiejętności liczenia,
- doskonalenie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przestrzeganie dokładności wykonywania ćwiczeń,
- wyrabianie dykcji i artykulacji,
- doskonalenie aparatu ruchowego i koncentracji uwagi,
- rozwijanie mowy,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przestrzeganie dokładności wykonywania ćwiczeń,
- rozwijanie postawy badawczej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
- budowanie poczucia wspólnoty,
- integracja grupy.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Przygotowanie do czytania
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
Przygotowanie do pisania
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
- wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
- wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
- estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
- improwizowanie piosenki ruchem;
- dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych, np. z porami roku;
- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców, dłoni, całego ciała;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.
ZWIEDZAMY ŚWIAT
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z ciekawymi miejscami na świecie,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie krajów sąsiadujących z Polską,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z potrawami z innych państw,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przestrzeganie dokładności wykonywania ćwiczeń,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- rozwijanie mowy,
- zdobywanie informacji na temat ciekawych miejsc w Europie,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- przestrzeganie dokładności wykonywania ćwiczeń,
- integrowanie grupy,
- stymulowanie do poznawania i odkrywania świata,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- pobudzanie kreatywności,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- budowanie poczucia wspólnoty.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
Przygotowanie do czytania
- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
- aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu;
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Elementy matematyki:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- odtwarzanie rytmu – w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?.