Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze Marzec 2021

Zamierzenia pracy dydaktyczno -wychowawczej na miesiąc

marzec w grupie 5-latków

 

I Zwierzęta z dżungli i sawanny

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z wybranymi zwierzętami egzotycznymi,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów o prostej budowie fonetycznej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie dziesięciu,
  • utrwalanie nazw wybranych zwierząt egzotycznych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • utrwalanie wyglądu lwa,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie spostrzegania: słuchowego, wzrokowego,
  • rozwijanie mowy i myślenia,
  • zapoznanie ze zwierzęciem egzotycznym – żyrafą,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • wskazywanie pełnych godzin na zegarze
  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Dodawanie i odejmowanie

  • rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.

 

 

 

II Zwierzęta naszych pól i lasów

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: małych i wielkich,
  • poznawanie zachowania się wybranych zwierząt,
  • określanie tempa poruszania się zwierząt,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie zwyczajów sowy,
  • poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących na polu oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • poznawanie właściwości fizycznych powietrza,
  • zapoznanie z pojęciem gaz,
  • przybliżanie wiadomości o życiu mrówek.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.

Działalność plastyczna

 

 

III Marcowa pogoda

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia,
  • dokonywanie analizy i syntezy słów,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • poznawanie cech kuli,
  • wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • reagowanie na ustalone hasła i sygnały,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
  • zapoznanie ze zjawiskami parowania i skraplania,
  • obserwowanie pogody i zaznaczanie jej elementów każdego dnia,
  • utrwalanie nazw dni tygodnia,
  • określanie znaczenia wody w życiu człowieka,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Intuicja geometryczna

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech
  • rozpoznawanie i nazywanie figur przestrzennych: kula, sześcian; podawanie ich podstawowych cech.

 

 

 

IV Wiosenne przebudzenia

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie oznak wiosny,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • przeliczanie w zakresie 10,
  • poznawanie nazw mieszkańców łąki,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu w metrum trójdzielnym,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie budowy motyla,
  • poznawanie przyczyn ochrony roślin,
  • zintegrowanie się dzieci podczas powitania wiosny,
  • poznawanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,
  • utrwalanie oznak wiosny.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Liczenie

  • poznawanie wartości monet i banknotów (np. 1 zł, 2 zł, 5 zł i 10 zł); właściwe operowanie nimi w zabawie.

Dodawanie i odejmowanie

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

Działalność plastyczna

Skip to content