I Baśnie, bajki, bajeczki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- poznawanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- utrwalanie znajomości poznanych figur geometrycznych,
- określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego zbioru,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
- rozwijanie aktywności werbalnej,
- przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
- zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
- poznawanie substancji, które topnieją,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Początkowa nauka czytania i pisania
- wyodrębnianie sylab ze słów
- tworzenie słów: rozpoczynających się, kończących się daną głoską i mających ją w środku
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
- liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą.
II Muzyka wokół nas
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- dostrzeganie piękna muzyki,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie ze znakiem odejmowania,
- utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
- rozwijanie umiejętności/sprawności manualnych,
- zapoznanie z akordeonem,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie aktywności twórczej.
Początkowa nauka czytania i pisania
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- poruszanie się pod dyktando nauczyciela.
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
- kojarzenie dodawania z przybywaniem, a odejmowania – z ich ubywaniem
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
III Nie jesteśmy sami w kosmosie
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
- poznawanie zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- korzystanie w pracy plastycznej z dwóch technik,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
Początkowa nauka czytania i pisania
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
- odczytywanie stosownych oznaczeń i symboli.
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
- odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiazywanie.
- kojarzenie dodawania z przybywaniem, a odejmowania – z ich ubywaniem
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
- samodzielne konstruowanie gier.
IV Projekt Mój Wymarzony Zawód
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie preorientacji zawodowej,
- poznanie różnego typu zawodów,
- wzbogacenie słownictwa o słowa związane z omawianymi zawodami,
- wyposażenie dzieci, poprzez różnorodne wzorce i własną działalność plastyczną, w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im rozwój wyobraźni,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
- rozwijanie umiejętności formułowania pytań,
- prezentowanie zdobytej wiedzy i nowych umiejętności związanych z realizacją projektu,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów,
- tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów,
- rozumienie wagi pracy ludzkiej,
- poznanie specyfiki pracy malarza,
- poszerzanie wiadomości na temat odwiedzanego miejsca pracy i wykonywanych tam zawodów,
- rozwijanie umiejętności planowania własnych działań,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- podsumowanie działań podjętych w ramach projektu,
- podsumowanie wiedzy na temat poznanych zawodów.
Początkowa nauka czytania i pisania
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazków) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku.
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LUTY
W GRUPIE FUNKY MONKEYS
Tydzień I: Zabawy na śniegu.
Cele do osiągnięcia przez dziecko:
- rozpoznaje i nazywa literę g małą i wielką, drukowaną i pisaną
- rozpoznaje i nazywa poznane litery
- wypowiada się na temat zabaw na śniegu
- śpiewa piosenkę
- wykonuje papierowego bałwanka
- wymienia nazwy dni tygodnia
- wypowiada się na temat bezpiecznych zabaw na śniegu
- bawi się z dziećmi na śniegu
Tydzień II: Tak mija nam czas.
Cele do osiągnięcia przez dziecko:
- rozpoznaje i nazywa literę w małą i wielką, drukowaną i pisaną rozpoznaje i nazywa poznane litery
- wypowiada się na temat opowiadania
- bawi się przy piosence
- dokładnie wycina elementy pracy plastycznej
- dodaje w zakresie 7
- wymienia nazwy miesięcy
- zakłada hodowlę hiacyntów
- zna zwyczaje związane z obchodami tradycyjnych świąt w Polsce;
- zna tradycje Walentynkowe, oraz wie co to jest Walentynka;
- potrafi rozpoznać swoje uczucia i dostrzega je u innych;
- umie wyrazić swoje uczucia;
Tydzień III: Nie jesteśmy sami w kosmosie?
Cele do osiągnięcia przez dziecko:
- rozpoznaje i nazywa literę p małą i wielką, drukowaną i pisaną
- rozpoznaje i nazywa poznane litery
- odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
- rozpoznaje i nazywa poznane cyfry
- wykonuje formę przestrzenną
- reaguje ruchem na określone metrum
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- rysuje sceny nierealne
- porusza się w rytmie melodii i piosenek,
- uczestniczy w przygotowanych konkursach i zabawach muzycznych.
Tydzień IV: W świecie zwierząt.
Cele do osiągnięcia przez dziecko:
- rozpoznaje i nazywa literę z – małą i wielką, drukowaną i pisaną – rozpoznaje i nazywa poznane litery;
- wypowiada się na temat wiersza
- śpiewa dany tekst na własną melodię
- lepi z plasteliny formy realne
- odejmuje w zakresie 8
- segreguje obrazki wybranych zwierząt na grupy – ssaki, ptaki, owady – według rodzaju
- wykonuje pracę techniką kolażu
- wie gdzie żyje Niedźwiedź Polarny, oraz jakie są jego cechy charakterystyczne
- wie na czym polega zmiana klimatu, oraz co można zrobić dla jego ochrony.