fbpx

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze grupa 3, 6 latki, kwiecień 2022

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze grupa 3, 6 latki, kwiecień 2022

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc

kwiecień w grupie 6-latków

 

 

  1. O czym marzą zwierzęta?

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka:

  • spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej,nabywanie płynności ruchów rąk,improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • podawanie przeciwieństw do określonych stanów emocjonalnych
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • otaczanie troską roślin i zwierząt

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • określanie swoich zainteresowań
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • ocenianie zachowań innych,ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas, wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
  • rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
  • rozpoznawanie liter pisanych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • układanie opowiadań o tematyce fantastycznej (np. na temat: Moja wizyta na obcej planecie)
  • rysowanie z wyobraźni
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonanie określonych ruchów)
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metod symulacyjnych
  • poznawanie roli drzew w życiu ludzi i zwierząt, poznawanie roli dżdżownicy w spulchnianiu ziemi, przełamywanie niechęci dzieci do zwierzęcia
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy
  • nazywanie źródeł dźwięków
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania

 

  1. Kto obroni słonia?

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, nabywanie płynności ruchów rąk, improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
  • nazywanie wybranych organów wewnętrznych, np.: serce, płuca, żołądek, mózg, określanie ich funkcji
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych, uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości, szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • otaczanie troską roślin i zwierząt, czerpanie radości z satysfakcji z przebywania na łonie przyrody

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • określanie swoich zainteresowań
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wyjaśnienie wieloznaczności słowa dom
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie, inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową, stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań, rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz, dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie liter pisanych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
  • wykonywanie ćwiczeń pozwalających na uświadomienie stałości długości (szerokości)
  • określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
  • poznawanie sposobów dbania o środowisko, poznawanie idei tworzenia parków narodowych, rezerwatów
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

III. Jak być eko?

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
  • określanie kierunku pisania – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej, rozwijanie koordynacji ruchowej, nabywanie płynności ruchów rąk, nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych, uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym, uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia, wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości, szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • otaczanie troską roślin i zwierząt, czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
  • wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny, pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego, prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych
  • wskazywanie zawodów zaangażowanych w powstawanie produktów codziennego użytku
  • nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę
  • planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • podejmowanie prób decydowania w ważnych sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej
  • zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach, mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją, samodzielne układanie opowiadań, posługiwanie się poprawną mową, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • próby samodzielnego czytania, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów, wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi
  • wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej, rozpoznawanie liter pisanych
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym, improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
  • poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich
  • korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej
  • poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej, poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od, orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych, rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
  • układanie działań do podanych zadań, głośne ich odczytywanie
  • określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt
  • poznawanie sposobów dbania o środowisko, poznawanie idei tworzenia parków narodowych, rezerwatów

 

  1. Kto wymyślił naszą flagę?

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
  • podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów itp.
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych
  • zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi, np. komendy policji, pogotowia ratunkowego
  • bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • graficzne przedstawienie za pomocą odpowiednio dobranych środków wyrazu (np. kreski, koloru) różnych stanów emocjonalnych
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  • wskazywanie lokalizacji miejsca swojego zamieszkania na mapie Polski
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych)
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie
  • podawanie adresu zamieszkania, adresu przedszkola
  • poznanie zapisu nazwy swojej miejscowości
  • poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski, np. wejście Polski do Unii Europejskiej
  • interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
  • poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika oraz ważniejszych pomników polskiej historii, Zamku Królewskiego w Warszawie

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • przyswajanie nazw określających przynależność ludzi do wspólnoty narodowej lub etnicznej
  • porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości
  • uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw
  • akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów
  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych

planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu

  • wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski, wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów, nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski, poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski,
  • interesowanie się aktualnymi wydarzeniami w naszym kraju
  • poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków, np. Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika, oraz ważniejszych pomników polskiej historii np. Zamku Królewskiego w Warszawie
  • wyjaśnienie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej
  • wskazywanie na mapie Europy wybranych państw należących do Unii Europejskiej
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją
  • samodzielne układanie opowiadań, poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym, posługiwanie się poprawną mową, wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się lub kończących się daną głoską
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
  • rozumienie relacji głoska – litera, słowo – wyraz
  • dokonywanie syntezy fonemowej wyrazów
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • rozpoznawanie liter pisanych
  • podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna) wybranych świąt (np. Dzień Matki)
  • samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym
  • tworzenie akompaniamentu perkusyjnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu (zastępowanie obrazka przedstawiającego daną czynność znakiem graficznym, np. zgniatanie papieru – znakiem zygzaka)
  • wykonywanie prostych melodii na instrumentach perkusyjnych
  • improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki
  • wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy i czteromiarowych
  • nauka elementów wybranych tańców ludowych, np. krakowiaka, polki
  • śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością
  • wyrażanie swoich emocji poprzez barwy
  • poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
  • swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci
  • ocenianie zachowań fikcyjnych bohaterów; stosowanie określeń: bohater pozytywny, bohater negatywny
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych, np.: rysowania oskomatów (uzupełnianie bazgrołów, aby powstał rysunek), burzy mózgów, analogii
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej