Zamierzenia 4 latki poziom A+
Styczeń, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Zwierzęta są głodne
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
Styczeń, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Zimowe zabawy
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- składanie ubrań przed leżakowaniem,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu.
Styczeń, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Babcia i dziadek
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny,
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
- rozpoznawanie zapisu własnego imienia,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Poznawcza aktywność dziecka
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.