fbpx

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – grupa 2 (październik 2020)

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – grupa 2 (październik 2020)

I – Idzie jesień… przez ogród i sad

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
  • poznawanie litery – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • wprowadzenie pojęć: spółgłoskasamogłoska,
  • poznawanie cech kwadratu,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • reagowanie ruchem na ustalone sygnały,
  • rozwijanie umiejętności obserwowania,
  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
  • poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów
  • wyodrębnianie sylab ze słów.
  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych: rysowanie po śladzie
  • prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).

Elementy matematyki

  • rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.

II – Idzie jesień… do zwierząt

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • odkrywanie litery a – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • poznawanie zapasów wiewiórki,
  • poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wyrabianie szybkiej reakcji na ustalony sygnał,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • orientowanie się w instrukcji,
  • odczuwanie i wytwarzanie dźwięków,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • rozwijanie narządów artykulacyjnych,
  • utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
  • wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
  • tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
  • czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
  • posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.)
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne)
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała.
  • liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
  • kojarzenie dodawania z przybywaniem elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem.

III – Co z czego otrzymujemy

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
  • zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
  • odkrywanie litery m – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie zwinności i szybkości,
  • rozwijanie pamięci muzycznej,
  • wyrabianie zdolności koncentracji podczas działania,
  • zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
  • poznawanie sposobu otrzymywania sera,
  • poznawanie zwierząt: owcy i barana,
  • poznawanie pochodzenia wełny,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • poznawanie wyrobów z wełny,
  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie sposobu otrzymywania papieru,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • analiza i synteza sylabowa nazw obrazków
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
  • posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.)
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • nazywanie części ciała
  • ustalanie kierunków od osi ciała drugiej osoby

IV – Idzie jesień… z deszczem

Zamierzania  wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie pogody, która jest późną jesienią,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • poznawanie cech prostokąta,
  • utrwalanie poznanych figur,
  • rozwijanie gibkości i zwinności,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • poznawanie kolorów tęczy,
  • zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
  • poznawanie zjawisk przyrodniczych,
  • poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Procesy poznawcze

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji
  • rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
  • wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • liczenie głosek.
  • analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie
  • dostrzeganie zmian – odwracalnych i nieodwracalnych (np. pory roku, zepsute zabawki).
  • skupienie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
  • dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • układnie rymów do podanych słów
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).