I – Idzie jesień… przez ogród i sad
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej,
- poznawanie litery o – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- wprowadzenie pojęć: spółgłoska, samogłoska,
- poznawanie cech kwadratu,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- reagowanie ruchem na ustalone sygnały,
- rozwijanie umiejętności obserwowania,
- rozpoznawanie i nazywanie warzyw,
- poznawanie sposobów przygotowania warzyw i owoców na zimę.
Początkowa nauka czytania i pisania
- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów
- wyodrębnianie sylab ze słów.
- czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych: rysowanie po śladzie
- prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne).
Elementy matematyki
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt; podawanie ich podstawowych cech.
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
II – Idzie jesień… do zwierząt
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- odkrywanie litery a – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- poznawanie zapasów wiewiórki,
- poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wyrabianie szybkiej reakcji na ustalony sygnał,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- orientowanie się w instrukcji,
- odczuwanie i wytwarzanie dźwięków,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
- rozwijanie narządów artykulacyjnych,
- utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.
Początkowa nauka czytania i pisania
- wyodrębnianie zdań w wypowiedzi (liczenie zdań, układanie odpowiedniej liczby klocków itp.)
- wyodrębnianie słów ze zdań – liczenie słów w zdaniach
- tworzenie zdań z określoną liczbą słów.
- czytanie całościowe nazw umieszczonych w sali
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
- posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.)
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- prawidłowe gospodarowanie przestrzenią kartki (ograniczenie przestrzenne)
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- wyznaczanie kierunków od osi własnego ciała.
- liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach)
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
- kojarzenie dodawania z przybywaniem elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem.
III – Co z czego otrzymujemy
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
- zapoznanie z produktami otrzymywanymi z gliny i z piasku,
- odkrywanie litery m – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- utrwalanie poznanych liter,
- orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie zwinności i szybkości,
- rozwijanie pamięci muzycznej,
- wyrabianie zdolności koncentracji podczas działania,
- zachęcanie do wykonywania prostych potraw,
- poznawanie sposobu otrzymywania sera,
- poznawanie zwierząt: owcy i barana,
- poznawanie pochodzenia wełny,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie wyrobów z wełny,
- rozwijanie mowy,
- poznawanie sposobu otrzymywania papieru,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Początkowa nauka czytania i pisania
- analiza i synteza sylabowa nazw obrazków
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż.
- posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.)
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- nazywanie części ciała
- ustalanie kierunków od osi ciała drugiej osoby
IV – Idzie jesień… z deszczem
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie pogody, która jest późną jesienią,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- poznawanie cech prostokąta,
- utrwalanie poznanych figur,
- rozwijanie gibkości i zwinności,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- poznawanie kolorów tęczy,
- zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
- poznawanie zjawisk przyrodniczych,
- poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Procesy poznawcze
- rozpoznawanie różnych odgłosów, np.: przelewania wody, przesypywania różnych substancji
- rozpoznawanie wysłuchanych sylab, słów, głosek
- wyodrębnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- liczenie głosek.
- analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie
- dostrzeganie zmian – odwracalnych i nieodwracalnych (np. pory roku, zepsute zabawki).
- skupienie uwagi na osobach, przedmiotach, obrazkach, wyjaśnieniach, treściach przedstawianych wierszy, opowiadań
- dłuższe skupienie uwagi na wykonywanych ćwiczeniach, zadaniach, pracach plastycznych.
Początkowa nauka czytania i pisania
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
- układnie rymów do podanych słów
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- liczenie obiektów i pokazywanie ich liczby na zbiorach zastępczych (np. na palcach).