I – Jak wyglądał świat przed milionami lat
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
- poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
- integrowanie się dzieci.
Początkowa nauka czytania i pisania
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- odróżnianie druku od pisma
- wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
- wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
II – Idzie zima ze śniegiem
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z oznakami nowej pory roku,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wykonywanie uproszczonych kroków walca,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
- poznawanie nazw sportów zimowych,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
- badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
- ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.
Początkowa nauka czytania i pisania
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
- układanie rymów do podanych słów
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
- różnicowanie samogłosek i spółgłosek.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
III – Idą święta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozwijanie wrażliwości fonemowej,
- utrwalanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
- rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- składanie formy przestrzennej według instrukcji,
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
- przygotowanie prostych wypieków,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom,
- utrwalanie swojego adresu zamieszkania.
Początkowa nauka czytania i pisania
- tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
- układanie rymów do podanych słów
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- poznawanie znaczenia określeń: teraźniejszość, przeszłość, przyszłość.
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą,
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
IV – Projekt Przyjaźń
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci,
- uświadamianie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,
- zapoznanie z pojęciem przyjaźń,
- uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
- kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami,
- kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych,
- integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
- odpowiadanie na pytania i formułowanie własnych,
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych,
- rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych/nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom,
- rozwijanie koncentracji uwagi i mowy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie za pomocą komunikatów werbalnych,
- rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.