Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – grupa 2 (grudzień 2020)

I – Jak wyglądał świat przed milionami lat

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie wyglądu i nazw wybranych dinozaurów,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
  • rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wykorzystywanie w pracy materiałów odpadowych,
  • poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z chemicznej obróbki węgla kamiennego,
  • integrowanie się dzieci.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie prac plastyczno-konstrukcyjnych różnymi technikami
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • wykorzystywanie orientacji przestrzennej w grach i zabawach ruchowych
  • wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.

II – Idzie zima ze śniegiem

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z oznakami nowej pory roku,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wykonywanie uproszczonych kroków walca,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
  • poznawanie nazw sportów zimowych,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
  • ukazywanie niebezpieczeństw grożących podczas zabaw na śniegu.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • układanie rymów do podanych słów
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • różnicowanie samogłosek i spółgłosek.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych

III – Idą święta

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie wrażliwości fonemowej,
  • utrwalanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
  • rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • składanie formy przestrzennej według instrukcji,
  • zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
  • przygotowanie prostych wypieków,
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności bliskim osobom,
  • utrwalanie swojego adresu zamieszkania.

Początkowa nauka czytania i pisania

  • tworzenie słów (lub wyszukiwanie obrazów) zawierających daną sylabę na początku, na końcu lub w środku
  • układanie rymów do podanych słów
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej).
  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy
  • poznawanie znaczenia określeń: teraźniejszość, przeszłość, przyszłość.
  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą,
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.

IV – Projekt Przyjaźń

Zamierzenia  wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci,
  • uświadamianie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń,
  • zapoznanie z pojęciem przyjaźń,
  • uświadamianie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka,
  • kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami,
  • kształtowanie właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych,
  • integrowanie grupy i rozwijanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
  • odpowiadanie na pytania i formułowanie własnych,
  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w trakcie konfliktów rówieśniczych,
  • rozumienie znaczenia wszystkich emocji (przyjemnych/nieprzyjemnych) towarzyszących różnym sytuacjom,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i mowy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania siebie za pomocą komunikatów werbalnych,
  • rozwijanie pracy w zespole oraz wyobraźni i ekspresji twórczej.
Skip to content