Styczeń, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Zwierzęta są głodne
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- składanie ubrań przed leżakowaniem,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- dostrzeganie otaczającego nas piękna,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Poznawcza aktywność dziecka
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie,
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Styczeń, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Zimo, baw się z nami
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Styczeń, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Babcia i dziadek
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny,
- rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),\
- podawanie swojego imienia i nazwiska,
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
- układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.