fbpx

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – grupa 1 (luty 2021)

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze – grupa 1 (luty 2021)

TYDZIEŃ 1 – Jesteśmy samodzielni w kuchni

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie

prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
  • Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
  • Społeczna aktywność dziecka
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  • Społeczny obszar rozwoju dziecka
  • Społeczna aktywność dziecka
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  • Poznawczy obszar rozwoju dziecka
  • Społeczna aktywność dziecka
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,

spacerowanie w pobliżu przedszkola.

  • Językowa aktywność dziecka
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • Artystyczna aktywność dziecka
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
  • Poznawcza aktywność dziecka
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,

składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

TYDZIEŃ 2- Baśniowy świat

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • korzystanie z toalety.

Językowa aktywność dziecka

  • nabywanie koordynacji ruchowej,
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi,
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • słuchanie po polsku bajek, baśni i legend innych narodów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki.

Poznawcza aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
  • reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub w danej sytuacji,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
  • układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

TYDZIEŃ 3 – Chciałbym być matematykiem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji ruchowej.

Artystyczna aktywność dziecka

  • budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg),
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • mówienie o swoich potrzebach.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność człowieka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • uważne słuchanie rozmówcy,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.

Artystyczna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu.

Poznawcza aktywność dziecka

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru,
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

 

TYDZIEŃ 4 – Chciałbym być muzykiem

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • zakładanie ubrań, butów,
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.

Językowa aktywność dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,

Artystyczna aktywność dziecka

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka

  • słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia
  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.

Artystyczna aktywność dziecka

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
  • organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.