3 latki
Listopad, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Pada deszcz
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- korzystanie z własnych zmysłów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
Poznawcza aktywność dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np.: padającego deszczu.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 59, 60, 65, 66, 73).
Listopad, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Dbamy o zdrowie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- korzystanie z własnych zmysłów,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych.
Poznawcza aktywność dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41-43, 45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 69, 73).
Listopad, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Domowi ulubieńcy
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu − rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 45, 50, 52, 53, 56, 60, 65, 66, 71-73, 75).
Listopad tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Urządzenia w moim domu
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odkładanie prac na półki indywidualne,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- poznanie własnych możliwości przy
- wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
Artystyczna aktywność dziecka
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 75).
4 latki
Listopad, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Pada deszcz
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw.
- Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- dzielenie się swoimi przeżyciami
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
- Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
- Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.
- Poznawcza aktywność dziecka
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np.: padającego deszczu.
- Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 72, 73).
Listopad, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Dbamy o zdrowie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy,
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby),
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- powtarzanie krótkich rymowanekprzestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41-45, 50, 52, 53, 60, 61, 65, 66, 71, 72, 75).
Listopad, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Tutaj rosły paprocie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
- budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 59, 60, 65, 71, 72, 73).
Listopad tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Urządzenia elektryczne
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odkładanie prac na półki indywidualne,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 45, 50, 53, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 75).