Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
styczeń w grupie 6-latków
- Czy można cofnąć czas?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi .
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potra, form wypoczynku; określanie swoich zainteresowań;
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją; posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów ; rozpoznawanie liter pisanych.
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
- improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki; słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich;
- korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej.
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- wskazywanie pełnych godzin na zegarze;
- mierzenie czasu trwania różnych czynności, np. stoperem, porównywanie czasu trwania różnych czynności, stosowanie określeń: dłużej, krócej;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- Kto jest kucharzem lesnych zwierząt?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi .
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- otaczanie troską roślin i zwierząt;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich zainteresowań;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i obecnie;
- zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;
- układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- poznanie sposobów dbania o środowisko;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
III. Kto to taki: mama mamy, tata taty?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi .
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym; szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku; określanie swoich zainteresowań;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty;
- poznawanie historii rodziny, jej rodowodu;
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
- przygotowywanie uroczystości z okazji urodzin dzieci z grupy, pamiętanie o nieobecnych, np. z powodu choroby;
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego; prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- planowanie działania grupy rówieśniczej przez wskazywanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
- podejmowanie prób decydowania w ważnych sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- samodzielne układanie opowiadań;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym; instrumentalizacja wierszy, opowiadań; improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci;
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
- Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie koordynacji ruchowej; nabywanie płynności ruchów rąk; nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi .
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku; określanie swoich zainteresowań;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy; unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
- wspólne rozwiązywanie powstałych problemów, nawet w sposób niekonwencjonalny;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw;
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej;
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- samodzielne układanie opowiadań;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- śpiewanie na podany temat lub na temat obrazka, śpiewanie znanego tekstu z różną intonacją, np. ze smutkiem, złością, radością;
- słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
- poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
- opracowanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, cukru, papieru, chleba;
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja;
- poznawanie muzyki innych narodów.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- określanie odległości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;