fbpx

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze gr 1. Styczeń 2022

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze gr 1. Styczeń 2022

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE

3 – LATKÓW NA MIESIĄC STYCZNIU.

 

 

Tydzień I  Mijają dni, miesiące, lata

Treści programowe:

Rodzina

Więzi rodzinne

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.

Własne możliwości

  • współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy
  • poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Komunikowanie się w grupie

  • odpowiadanie na zadane pytania
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Świat wartości

Wewnętrzne potrzeby

  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

Zabawy i zajęcia ruchowe:

 

 

Tydzień II Zima i zwierzęta

 

Przyroda

Obserwacja przyrody

  • obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.

Przyroda zimą

  • nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.

Podstawy ekologii

  • pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

  • obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)
  • rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Słownictwo

  • wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.

Liczenie

  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
  • liczenie na palcach.

Intuicja geometryczna

  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

Komunikowanie się w grupie

  • odpowiadanie na zadane pytania.

W świecie sztuki – teatr

Teatr dziecięcy

  • uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych organizowanych w przedszkolu.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa

 

 

Tydzień III Babcia i dziadek

Rodzina

Własne możliwości

  • poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).

Wiedza o rodzinie

  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.

Rodzinne święta

  • dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt
  • uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; wręczanie upominków, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.

Więzi rodzinne

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Komunikowanie się w grupie

  • odpowiadanie na zadane pytania.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Liczenie

  • liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego
  • liczebnika
  • liczenie na palcach.
  • W świecie sztuki – teatr
  • Teatr dziecięcy
  • występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci, Dnia Matki itp.
  • W świecie sztuki – muzyka
  • Muzyka i śpiew
  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
  • Aktywność ruchowa
  • Sprawność ruchowa
  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.

 

 

Tydzień IV Projekt teatr

W świecie sztuki – teatr

Teatr dziecięcy

  • uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych
  • recytowanie rymowanek, wierszy, połączone z odpowiednią mimiką, odpowiednim gestem, ruchem
  • odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych
  • uczestniczenie w przedstawieniach wystawianych przez starszych kolegów
  • uczestniczenie w przygotowywaniu rekwizytów, elementów scenografii, strojów do przedstawień parateatralnych.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki filmowej.

Procesy poznawcze

Pamięć

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy z dźwiękami

  • słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów.

Ćwiczenia artykulacyjne

  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.

Słownictwo

  • słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Komunikowanie się w grupie

  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.