ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE W GRUPIE
3 – LATKÓW NA MIESIĄC STYCZNIU.
Tydzień I Mijają dni, miesiące, lata
Treści programowe:
Rodzina
Więzi rodzinne
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami (np.: Bożego Narodzenia, Wielkanocy), przejmowanych od pokoleń.
Własne możliwości
- współdecydowanie przy wyborze ubrania, zabawki, zabawy
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
- odpowiadanie na zadane pytania
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Zabawy i zajęcia ruchowe:
Tydzień II Zima i zwierzęta
Przyroda
Obserwacja przyrody
- obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Przyroda zimą
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik; dokarmianie ich.
Podstawy ekologii
- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie ptaków zimą.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku)
- rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Słownictwo
- wyszukiwanie przedmiotów po usłyszeniu ich nazw.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika
- liczenie na palcach.
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Komunikowanie się w grupie
- odpowiadanie na zadane pytania.
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych organizowanych w przedszkolu.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
Tydzień III Babcia i dziadek
Rodzina
Własne możliwości
- poznawanie własnych możliwości w toku wykonywania różnych czynności i w konfrontacji z rówieśnikami (określanie: sam potrafię…).
Wiedza o rodzinie
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Rodzinne święta
- dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt
- uczestniczenie w przedszkolnych spotkaniach (uroczystościach) z rodzicami, dziadkami z okazji ich świąt; wręczanie upominków, przedstawianie krótkiego programu artystycznego.
Więzi rodzinne
- wzajemne okazywanie sobie uczuć.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Komunikowanie się w grupie
- odpowiadanie na zadane pytania.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego
- liczebnika
- liczenie na palcach.
- W świecie sztuki – teatr
- Teatr dziecięcy
- występowanie w krótkich montażach słowno-muzycznych z okazji Dnia Babci, Dnia Matki itp.
- W świecie sztuki – muzyka
- Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
- Aktywność ruchowa
- Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.
Tydzień IV Projekt teatr
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych
- recytowanie rymowanek, wierszy, połączone z odpowiednią mimiką, odpowiednim gestem, ruchem
- odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych
- uczestniczenie w przedstawieniach wystawianych przez starszych kolegów
- uczestniczenie w przygotowywaniu rekwizytów, elementów scenografii, strojów do przedstawień parateatralnych.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie utworów instrumentalnych, np. muzyki filmowej.
Procesy poznawcze
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy z dźwiękami
- słuchanie, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów.
Ćwiczenia artykulacyjne
- słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Komunikowanie się w grupie
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa.