Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień
w grupie 5 i 6-latków grupa Yellow Bunnies
WSPOMIENIE Z WAKACJI
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie sprawności manualnej
- poszerzenie wiadomości o Polsce
- wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego
- rozwijanie mowy
- rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
- przypomnienie zasad obowiązujących w przedszkolu
- rozwijanie sprawności fizycznej
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
- rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej
- nauka melodii i tekstu piosenki
- zapoznanie z kącikami tematycznymi znajdującymi się w przedszkolu
- rozwijanie słuchu fonetycznego
- poznanie miejsc znajdujących się w przedszkolu
- zapoznanie z młodszymi kolegami i koleżankami
- wdrażanie do zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas korzystania z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
- rozwijanie koncentracji uwagi
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
Przygotowanie do czytania
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach;
- wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- posługiwanie się poprawną mową;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek ob-razkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
OTO JA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy
- poszerzenie wiadomości o sobie
- rozwijanie słuchu fonetycznego
- wprowadzenia pojęcia głoska
- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała
- przypomnienie nazw części ciała
- ćwiczenie umiejętności poprawnego operowania głosem podczas śpiewu
- doskonalenie poczucia rytmu
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- rozpoznawanie podstawowych zmysłów
- rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej
- przedstawienie emocji w zabawach dramowych
- doskonalenie umiejętności przeliczania
- rozwijanie spostrzegawczości
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
Przygotowanie do czytania
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
Przygotowanie do pisania
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Elementy matematyki
- różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.
MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie zasad ruchu drogowego
- zapoznanie z sygnalizatorem świetlnym
- rozwijanie pamięci
- zapoznanie z figurą geometryczną – kołem
- układanie rytmów
- rozwijanie świadomości własnego ciała
- rozwijanie aparatu głosu
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej
- doskonalenie wiedzy na temat znaków drogowych
- poszerzenie wiedzy o bezpieczeństwie
- utrwalenie wiadomości na temat zawodów i pojazdów specjalistycznych
- rozwijanie myślenia logicznego
- wykonanie pracy plastycznej
- współdziałanie w grupie
- rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy
- rozwijanie mowy
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
Przygotowanie do czytania
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
- wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- próby samodzielnego czytania;
- stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).
- kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
Elementy matematyki
- łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
- klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
- rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.
JESIEŃ W PARKU, W LESIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
- rozpoznawanie różnych gatunków drzew
- zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest kwadrat
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie świadomości własnego ciała
- ćwiczenie umiejętności poprawnego operowania głosem podczas śpiewu
- rozwijanie uwagi i poczucia rytmu
- rozwijanie mowy
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie świadomości własnego ciała
- rozwijanie zainteresowań badawczych
- poszerzenie wiedzy na temat jesieni
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- aktywne słuchanie rozmówcy,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki,
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.
Przygotowanie do czytania
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
- interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych;
- rozpoznawanie liter pisanych;
- słownictwo w języku obcym;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznychwymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni).
Elementy matematyki
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski,
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii,
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- rozpoznawanie cyfr i liczby 10.