Zamierzenia dydaktyczne w grupie 5-6 latki, wrzesień 2023r.

Zamierzenia dydaktyczne w grupie 5-6 latki, wrzesień 2023r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień
w grupie 5 i 6-latków grupa Yellow Bunnies

 

WSPOMIENIE Z WAKACJI

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

 

  • rozwijanie sprawności manualnej
  • poszerzenie wiadomości o Polsce
  • wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego
  • rozwijanie mowy
  • rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
  • przypomnienie zasad obowiązujących w przedszkolu
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • zapobieganie pogłębianiu się wad postawy
  • rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej
  • nauka melodii i tekstu piosenki
  • zapoznanie z kącikami tematycznymi znajdującymi się w przedszkolu
  • rozwijanie słuchu fonetycznego
  • poznanie miejsc znajdujących się w przedszkolu
  • zapoznanie z młodszymi kolegami i koleżankami
  • wdrażanie do zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas korzystania z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;

 

Przygotowanie do czytania

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami, w codziennych sytuacjach;
  • wypowiadanie się zdaniami złożonymi, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;

 

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych

wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);

 

Elementy matematyki

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek ob-razkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

 

 

OTO JA

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy
  • poszerzenie wiadomości o sobie
  • rozwijanie słuchu fonetycznego
  • wprowadzenia pojęcia głoska
  • utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała
  • przypomnienie nazw części ciała
  • ćwiczenie umiejętności poprawnego operowania głosem podczas śpiewu
  • doskonalenie poczucia rytmu
  • rozwijanie orientacji przestrzennej
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej
  • rozpoznawanie podstawowych zmysłów
  • rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej
  • przedstawienie emocji w zabawach dramowych
  • doskonalenie umiejętności przeliczania
  • rozwijanie spostrzegawczości

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;

 

 

Przygotowanie do czytania

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;

 

 

Przygotowanie do pisania

  • określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

 

Elementy matematyki

  • różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
  • rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10.

 

 

MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznawanie zasad ruchu drogowego
  • zapoznanie z sygnalizatorem świetlnym
  • rozwijanie pamięci
  • zapoznanie z figurą geometryczną – kołem
  • układanie rytmów
  • rozwijanie świadomości własnego ciała
  • rozwijanie aparatu głosu
  • kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej
  • doskonalenie wiedzy na temat znaków drogowych
  • poszerzenie wiedzy o bezpieczeństwie
  • utrwalenie wiadomości na temat zawodów i pojazdów specjalistycznych
  • rozwijanie myślenia logicznego
  • wykonanie pracy plastycznej
  • współdziałanie w grupie
  • rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy
  • rozwijanie mowy

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
  • wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;

 

Przygotowanie do czytania

  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • próby samodzielnego czytania;
  • stosowanie słów przeciwstawnych, zdrobnień, zgrubień;

 

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców).
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;

 

 

Elementy matematyki

  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie;
  • rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10.

 

 

JESIEŃ W PARKU, W LESIE

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią
  • rozpoznawanie różnych gatunków drzew
  • zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest kwadrat
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie świadomości własnego ciała
  • ćwiczenie umiejętności poprawnego operowania głosem podczas śpiewu
  • rozwijanie uwagi i poczucia rytmu
  • rozwijanie mowy
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie świadomości własnego ciała
  • rozwijanie zainteresowań badawczych
  • poszerzenie wiedzy na temat jesieni

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • aktywne słuchanie rozmówcy,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki,
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek,
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją.

 

Przygotowanie do czytania

  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
  • interpretowanie znaczenia wybranych znaków umownych;
  • rozpoznawanie liter pisanych;
  • słownictwo w języku obcym;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

 

Przygotowanie do pisania

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i z małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznychwymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni).

 

Elementy matematyki

  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
  • wskazywanie lokalizacji swojej miejscowości na mapie Polski,
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii,
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
  • rozpoznawanie cyfr i liczby 10.

 

Skip to content