Zamierzenia dydaktyczne na wrzesień 2024, gr1 – 3 latki

Zamierzenia dydaktyczne na wrzesień 2024, gr1 – 3 latki

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień w grupie 3 –latków

Co słychać w przedszkolu?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

– rozwijanie mowy;

– rozwijanie koncentracji uwagi;

– porównywanie liczebności zbiorów;

– poznawanie zasad operacyjnych;

– ilustrowanie piosenki ruchem;

– rozwijanie poczucia rytmu;

– rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką;

– rozwijanie sprawności fizycznej;

– dbanie o porządek na stanowisku pracy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

– rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;

– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;

– powtarzanie krótkich rymowanek;

– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

 

Przygotowanie do czytania

– uważne słuchanie rozmówcy;

– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

– oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;

– słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;

– posługiwanie się poprawną mową;

– wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;

– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

 

Przygotowanie do pisania

– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);

– uczestniczenie w zabawach naśladowczych;

– uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

– uczestniczenie w zabawach twórczych, wskazywanie wymienionych części ciała;

– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

– wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;

– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w

czasie zabawy; rysowanie

– nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,

– gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;

 

Elementy matematyki

– rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie;

– słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich;

– rysowanie szlaczków;

– rytmiczny marsz do muzyki

– uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania.

 

Jak być bezpiecznym?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

– rozwijanie mowy,

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

– zachęcenie do udziału  w aktywnościach rozwijających umiejętności komunikacyjne,

– kształtowanie schematu własnego ciała,

– zachęcenie do stosowania przyjętych reguł zachowania w różnych sytuacjach dnia codziennego,

– reaguje na dźwięk bębenka,

– bierze czynny udział w zabawach

– rozwijanie sprawności ruchowej,

– kształtowanie orientacji przestrzennej,

– rozwijanie sprawności manualnej,

– utrwalenie zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

 

– naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie;

– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

– nazywanie danych części ciała;

– nazywanie przedmiotów, roślin, zwierząt;

– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu.

 

Przygotowanie do czytania

 

– obserwowanie dorosłego czytającego książki, czasopisma;

– słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;

– nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;

– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

– posługiwanie się poprawną mową;

– utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy;

– określanie nastroju.

 

Przygotowanie do pisania

uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

– przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

– naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

– nabywanie koordynacji ruchowej;

– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Elementy matematyki

– uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;

– porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

– liczenie palców, przedmiotów itp.;

– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

– ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);

– wskazywanie ilustracji odpowiadającej fragmentowi wysłuchanego opowiadania.

 

Jakie są moje supermoce?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

 

– kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron,

– rozwijanie mowy i koncentracji uwagi,

– kształtowanie świadomości schematu własnego ciała,

– rozwijanie umiejętności określania cech przedmiotów, poznawanych wielozmysłowo,

– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

– nawiązanie relacji rówieśniczych,

– rozwijanie sprawności ruchowej,

– zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,

– organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu uczuć,

– rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

– uważne słuchanie rozmówcy;

– maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;

– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

– wypowiadanie się prostymi zdaniami;

– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,

– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

– uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

– rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

– uczestniczenie w zabawach naśladowczych.

 

Przygotowanie do czytania

– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

– uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;

– wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;

– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

– rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;

– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

 

Przygotowanie do pisania

– rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,

– rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;

– uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;

– przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

Elementy matematyki

– zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;

– liczenie palców, przedmiotów itp.;

– uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;

– wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;

– podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;

– rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;

– powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

 

 

Co się zmienia jesienią?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

– rozwijanie mowy,

– poznawanie oznak jesieni,

– poznawanie wyglądu liści klonu i kasztanowca,

– rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania liści ze względu na ich rodzaj,

– rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,

– doskonalenie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu,

– rozwijanie sprawności ruchowej,

– zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,

– utrwalenie znajomości wyglądu wybranych owoców i warzyw,

– rozwijanie umiejętności manualnych.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

– uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;

– rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

– reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;

– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);

– uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie,

– słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;

– rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;

– słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;

 

Przygotowanie do czytania

– wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;

– słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;

– powtarzanie krótkich rymowanek;

– wypowiadanie się prostymi zdaniami;

– rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

– słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;

– nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;

– śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;

– uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;

 

Przygotowanie do pisania

– rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

– nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

– nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy

– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);

 

Elementy matematyki

powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;

– uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);

uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;

– określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;

– zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;

– porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;

– liczenie palców, przedmiotów itp.;

 

 

Skip to content