Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień w grupie Little Birds
Temat tygodnia: W przedszkolu
- rozwijanie mowy
- utrwalenie nazw części ciała
- umuzykalnianie dzieci
- rozpoznawanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych
- ustalanie umów dotyczących zachowania się w przedszkolu
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później);
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Temat tygodnia: Znowu w przedszkolu
- integrowanie grupy
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności manualnej
- umuzykalnienie dzieci
- rozwijanie umiejętności liczenia
- przygotowanie do nauki czytania
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- doskonalenie poczucia rytmu,
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
- kształtowanie umiejętności liczenia.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
Temat tygodnia: Moja droga do przedszkola
- zapoznanie z zasadami ruchu drogowego
- rozwijanie mowy
- umuzykalnienie dzieci
- zapoznanie z figurą geometryczną – kołem
- rozwijanie sprawności manualnej
- zapoznanie z rolą samochodów specjalistycznych
- zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- rozwijanie aparatu głosu,
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- zapoznanie z kołem,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Tematyka tygodnia: Nadeszła jesień
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- rozwijanie zainteresowań plastycznych
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- orientacja w schemacie ciała
- budzenie zainteresowania przyrodą
- rozwijanie mowy
- rozwijanie aparatu artykulacyjnego
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- rozwijanie aparatu głosu,
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.