Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc wrzesień 2024, gr 2 – 4 latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc wrzesień 2024, gr 2 – 4 latki

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc Wrzesień

 

w grupie 4-latków

 

Co słychać w przedszkolu?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

   

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • zachęcanie do udziału w aktywnościach rozwijających umiejętności komunikacyjne ;
  • kształtowanie schematu własnego ciała;
  • zachęcanie do stosowania przyjętych reguł zachowania w różnych sytuacjach dnia codziennego;
  • reagowanie na ustalone sygnały;
  • nawiązywanie relacji rówieśniczych;
  • kształcenie orientacji przestrzennej;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • utrwalanie zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka;

 

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
  • nazywanie danych części ciała;
  • nazywanie zjawisk pogodowych;

Przygotowanie do czytania

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • mówią rymowanki z różnym natężeniem głosu
  • oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • omawianie zjawisk pogodowych;
  • wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
  • wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
    Przygotowanie do pisania
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w

czasie zabawy;

  • rysowanie
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
  • gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;

              Elementy matematyki

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
  • klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego

ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,

  • słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
  • przeliczanie do trzech;
  • rozpoznawanie cyfr i liczb;
  • porównują liczebność zbiorów;
  • rytmiczny marsz do muzyki
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,

uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

 

 

 

 Jak być bezpiecznym?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy;
  • poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
  • utrwalanie numeru 112 poprzez śpiew i zabawy przy muzyce;
  • nawiązywanie relacji rówieśniczych;
  • rozwijanie sprawności ruchowej ;
  • kształcenie orientacji przestrzennej;
  • rozumienie znaczenia znaków drogowych w ruchu drogowym;
  • rozwijanie sprawności manualnych;

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
  • nazywanie danych części ciała;
  • nazywanie części garderoby;

Przygotowanie do czytania

  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy
  • oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • określanie nastroju
  • wspólne czytanie legend, bajek, baśni i wierszy itp;
  • wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
  • słuchanie słuchowisk
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  • rozpoznawanie kolorów sygnalizacji świetlnej;
    Przygotowanie do pisania
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w

czasie zabawy;

  • rysowanie
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
  • gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
  • ruchowych i ćwiczeń plastycznych;

 

             Elementy matematyki

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
  • klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego

ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,

  • słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
  • przeliczanie do dziesięciu;
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi; liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonej , mozaice geometrycznej, w klockach’
  • rytmiczny marsz do muzyki
  • rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,

uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

 

 

 Jakie są moje supermoce?

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron;
  • rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.
  • kształtowanie świadomości schematu własnego ciała;
  • rozwijanie umiejętności określania cech przedmiotów, poznawanych wielozmysłowo.
  • rozwijanie koncentracji uwagi podczas działania;
  • nawiązanie relacji rówieśniczych.
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała
  • organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu uczuć;
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
  • nazywanie danych części ciała;

Przygotowanie do czytania

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • swobodna rozmowa związana z tematem
  • oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • określanie nastroju
  • wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
  • wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  • wskazywanie różnic i podobieństw;

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w

czasie zabawy;

  • rysowanie
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
  • gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;

 

             Elementy matematyki

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
  • klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego

ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,

  • słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
  • przeliczanie do trzech
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach
  • rytmiczny marsz do muzyki
  • rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
  • rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,

uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

 

 Co się zmienia jesienią?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

  • rozwijanie mowy;
  • poznawanie oznak jesieni;
  • poznawanie wyglądu liści klonu i kasztanowca;
  • rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania liści ze względu na ich rodzaj;
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • doskonalenie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • utrwalenie znajomości wyglądu wybranych owoców i warzyw;
  • rozwijanie umiejętności manualnych;

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
  • nazywanie danych części ciała;
  • nazywanie części ubioru jesiennego.

Przygotowanie do czytania

  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • swobodna rozmowa związana z tematem
  • oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • określanie nastroju
  • wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
  • wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
  • określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
  • wskazywanie różnic i podobieństw;

Przygotowanie do pisania

  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w

czasie zabawy;

  • rysowanie
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
  • gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;

 

             Elementy matematyki

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
  • klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego

ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,

  • słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
  • przeliczanie do trzech
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach
  • rytmiczny marsz do muzyki
  • rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
  • rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
  • przeliczanie i określanie koloru liści;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,

uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;

 

 

 

Skip to content