Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń w grupie Little Birds
Temat tygodnia: W świecie baśni.
Rozwijanie mowy
Umuzykalnianie dzieci
Rozwijanie sprawności fizycznej
Rozwijanie sprawności manualnej,
Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
Rozwijanie sprawności fizycznej
zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację
przestrzeganie za-sad korzystania z książek: odwraca-nie stron, ogląda-nie tekstu
Rozwiązywanie zagadek o baśniowych postaciach.
Wprowadzenie litery S – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Scenki improwizowane – spotkanie postaci z różnych baśni
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny:
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
• słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z
odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych
sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami.
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem,
dźwiękiem;
• Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski.
Wprowadzenie litery S – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
• rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
• tworzenie z poznanych liter wy-razów i ich odczytywanie.
Przygotowywanie do pisania:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki:
• rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
• Nazywanie figur geometrycznych
• rozpoznawanie cyfr
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
• Wprowadzenie znaków: równości, mniejszości i większości
Liczenie:
• przeliczanie na konkretach
• przeliczanie elementów w zbiorach
Klasyfikowanie:
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic
występujących między nimi;
• dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go.
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: Pamiętajmy o zwierzętach.
Rozwijanie sprawności fizycznej
Umuzykalnianie dzieci
Rozwijanie sprawności manualnej
Rozwijanie mowy
utrwalanie poznanych liter
sposoby dokarmiania i dopajania zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
Wprowadzenie litery n – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
• słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z
odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowanie do czytania
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych
sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami.
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem,
dźwiękiem;
• Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
• Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.
• Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski.
• rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
• tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
• Wprowadzenie litery n – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Przygotowywanie do pisania:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
• Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne.
Elementy matematyki:
• rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia
przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych
sytuacjach, historyjkach;
• uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność
rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
Klasyfikowanie:
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic
występujących między nimi;
• dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go.
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Liczenie:
• przeliczanie na konkretach.
• kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
Temat tygodnia: Babcia i dziadek.
Rozwijanie mowy
Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
Umuzykalnianie dzieci
Rozwijanie sprawności manualnej
Zapoznanie z historią własnej rodziny
Rozwijanie sprawności fizycznej
Wprowadzenie litery b małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7
Wymienianie atrybutów babci i dziadka.
Opowiadanie, jak dzieci spędzają czas z babcią, a jak z dziadkiem
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
• słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z
odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych
sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami.
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem,
dźwiękiem;
• zapoznanie z literą B– małą wielką, drukowaną, pisaną.
• Utrwalenie poznanych liter
• rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
• tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Przygotowywanie do pisania:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z
plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
• ćwiczenia grafomotoryczne.
Elementy matematyki
• rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
• nazywanie figur geometrycznych.
Liczenie:
• przeliczanie na konkretach.
• Określanie liczebności zbiorów.
• zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7
Klasyfikowanie:
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic
występujących między nimi;
• zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice
geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
Temat tygodnia: Karnawał.
• Rozwijanie mowy
• Rozwijanie sprawności fizycznej
• Rozwijanie umiejętności wokalnych
• Rozwijanie sprawności manualnej
• próby samodzielnego czytania;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie
własnych potrzeb i decyzji;
• doskonalenie umiejętności manipulowania rekwizytem podczas zabawy z piosenką,
• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
• odszukuje na obrazku ukryte maski karnawałowe, przelicza je, odszukuje wśród
naklejek liczby i nakleja je w odpowiednich okienkach
• poznają tradycje karnawałowe w Polsce i na świecie
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu
literackiego;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
• słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z
odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
• rozwiązywanie rebusów fonetycznych
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na
temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
•
Przygotowywanie do czytania:
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem,
dźwiękiem;
• wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby;
liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną
sylabą.
• Utrwalenie poznanych liter.
• rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
• tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Przygotowywanie do pisania:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności
samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie
z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
• Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów,
wielkości, natężenia barwy;
klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
Liczenie:
• przeliczanie na konkretach.
• liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę
ostatniego liczebnika;
• liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
Klasyfikowanie:
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic
występujących między nimi;
• zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice
geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;