Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc październik 2024, gr 4 – 6 latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc październik 2024, gr 4 – 6 latki

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień w grupie  Little Birds

 

Temat tygodnia: Jesienią w sadzie.

  • Rozwijanie mowy
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie sprawności manualnej,
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • Rozwijanie sprawności fizycznej

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • zapoznanie z literą O – małą, wielką, drukowaną, pisaną.
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski.

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

 

 

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Porównywanie owoców w każdej parze, określanie różnic między nimi.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczb 1 i 2

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach
  • przeliczanie elementów w zbiorach

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go.

 

Temat tygodnia: Warzywa znane i lubiane.

 

  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Rozwijanie mowy
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • zapoznanie z literą A – małą, wielką, drukowaną, pisaną.
  • Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
  • Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.
  • Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski.

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne.

 

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.

 

Temat tygodnia: Moja rodzina.

  • Rozwijanie mowy
  • Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Zapoznanie z historią własnej rodziny
  • Rozwijanie sprawności fizycznej

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • zapoznanie z literą M – małą wielką, drukowaną, pisaną.
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Syntezowanie ostatnich sylab z nazw obrazków
  • Budowanie modeli słów.
  • Ćwiczenia słuchowe.

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

  • ćwiczenia grafomotoryczne.

 

Elementy matematyki

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem
  • Określanie cech kwadratu.

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • Określanie liczebności zbiorów.

 

 

 

 

 

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • Wyszukiwanie kwadratów wśród kartonowych figur.

 

Temat tygodnia: Zwierzęta domowe.

  • Rozwijanie mowy
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Rozwijanie sprawności manualnej

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • rozwiązywanie rebusów fonetycznych

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • Zapoznanie z literą E – małą, wielką, drukowaną, pisaną.
  • Utrwalenie poznanych liter.
  • Budowanie modeli słów.
  • Budowanie schematu słowa.

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach

 

Elementy matematyki:

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • zapoznanie z wyglądem cyfry 4.
  • Zapoznanie z właściwościami magnesu

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
Skip to content