Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc PAŹDZIERNIK
w grupie 4-latków
JAK JESIENIĄ DBAĆ O ZDROWIE?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- kształcenie właściwych nawyków żywieniowych;
- zapoznanie z pracą wykonywaną przez lekarza;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- kształcenie poczucia rytmu;
- doskonalenie dykcji i artykulacji;
- rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- rozwijanie sprawności manualnej
- wzbogacenie wiedzy na temat zachowania sprzyjającego zdrowiu
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
- nazywanie zjawisk pogodowych;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówią rymowanki z różnym natężeniem głosu
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- omawianie zjawisk pogodowych;
- omawianie darów jesieni;
- wspólne czytanie bajek, baśni oraz wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
Przygotowanie do pisania - wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do czterech;
- porównują liczebność zbiorów;
- układanie rytmów z darów jesieni
- rytmiczny marsz do muzyki
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
KTO PRACUJE W PRZEDSZKOLU?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- zapoznanie z zawodem nauczyciela;
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci;
- rozwijanie słownictwa związanego z opisywaniem;
- doskonalenie techniki ruchu;
- doskonalenie dykcji i artykulacji;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- rozwijanie orientacji przestrzennej;
- zdobywanie informacji na temat rodzajów prezentów, które można wręczać nauczycielowi;
- rozwijanie umiejętności plastycznych.
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;;
Przygotowanie do czytania
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- utrwalanie imion kolegów i koleżanek z grupy
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie legend, bajek, baśni i wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- słuchanie słuchowisk
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- rozpoznawanie zawodów;
Przygotowanie do pisania - wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw
- ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do czterech;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonej , mozaice geometrycznej, w klockach’
- układanie rytmów;
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
CO MOGĘ ROBIĆ JESIENIĄ?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zwrócenie uwagi na konieczność dobierania ubioru do warunków atmosferycznych;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu;
- rozwijanie swobody ruchów;
- doskonalenie dykcji i artykulacji;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń;
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie ciekawości poznawczej
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- wskazywanie różnic i podobieństw;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do czterech
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach
- układanie rytmów
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
- rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
JAKIE PLANY NA JESIEŃ MAJĄ ZWIERZĘTA?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy;
- rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności manualnej;
- poznawanie jesiennych zwyczajów wybranych zwierząt jesienią;
- rozwijanie umiejętności matematycznych
- rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowych
- doskonalenie percepcji słuchowej
- rozwijanie sprawności ruchowej
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania poleceń
- poznanie wyglądu i zwyczajów jeża jesienią
- rozwijanie umiejętności manualnych
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- słuchanie fragmentów książek i tekstów z czasopism;
- nazywanie danych części ciała;
Przygotowanie do czytania
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- swobodna rozmowa związana z tematem
- oglądanie książek i czasopism zamieszczonych w kąciku książki;
- posługiwanie się poprawną mową;
- określanie nastroju
- wspólne czytanie bajek, baśni i wierszy itp;
- wyrażanie własnych potrzeb i decyzji;
- określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
- wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
- wskazywanie różnic i podobieństw;
Przygotowanie do pisania
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie;
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w
czasie zabawy;
- rysowanie
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych,
- gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki;
Elementy matematyki
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie,
- klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), próby logicznego
ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami,
- słuchanie zdań prawdziwych i zdań fałszywych i ocenianie ich
- przeliczanie do czterech
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach
- rytmiczny marsz do muzyki
- rytmiczny marsz z zachowaniem pauzy w muzyce
- rytmiczne klaskanie oraz uderzenia w bębenek;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania,
uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;