Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc marzec 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc marzec 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w grupie  Little Birds

 

Temat tygodnia: W świecie zwierząt.

 

  • Rozwijanie mowy
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie sprawności manualnej,
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację
  • Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
  • Dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
  • Nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
  • Rozmowa na temat ogrodów zoologicznych.
  • Oglądanie albumów, książek o zwierzętach egzotycznych.
  • Wprowadzenie litery Z małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Wprowadzenie odejmowania jako ubywania
  • Omówienie cyklu rozwojowego żaby

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
  • Wprowadzenie litery z – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych

 

Elementy matematyki:

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Nazywanie figur geome­trycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Przeliczanie elementów w zbiorach
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju

 

Temat tygodnia: Zwierzęta sprzed milionów lat.

 

  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Rozwijanie mowy
  • Utrwalanie poznanych liter
  • Wprowadzenie litery u – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości
  • Poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. Olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
  • Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
  • Poznawanie produktów powstałych wskutek chemicznej obróbki węgla kamiennego
  • Zapoznanie z tangramem
  • Dzielenie na głoski nazw obrazków; układanie schematów i modeli tych nazw.
  • Ćwiczenia słuchowe

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowanie do czytania

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
  • Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
  • Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Wprowadzenie litery u – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne

 

Elementy matematyki:

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni
  • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierówno-licznych
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Temat tygodnia: Marcowa pogoda

 

  • Rozwijanie mowy
  • Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Wprowadzenie litery c – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. Coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. Kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach
  • Poznawanie elementów marcowej pogody
  • Próby dostrzegania symetrii wokół siebie

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Zapoznanie z literą c – małą wielką, drukowaną, pisaną
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne

 

 

Elementy matematyki

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych.
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
  • Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach.
  • Określanie liczebności zbiorów.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

Temat tygodnia: Nadeszła wiosna

 

  • Rozwijanie mowy
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Próby samodzielnego czytania
  • Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. Coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czaj-ki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  • Wprowadzenie litery ł – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Poznawanie zwiastunów wiosny, np. Kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10
  • Integrowanie się dzieci podczas powitania wiosny

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
  • Rozwiązywanie rebusów fonetycznych
  • Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. Na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie

 

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach

 

Elementy matematyki:

  • Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
  • Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10
  • Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych
  • – zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań ma-tematycznych

 

Liczenie

  • Przeliczanie na konkretach
  • Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
  • Liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.

 

 

Skip to content