Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w grupie Little Birds
Temat tygodnia: W świecie zwierząt.
- Rozwijanie mowy
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie sprawności manualnej,
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację
- Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
- Dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
- Nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
- Rozmowa na temat ogrodów zoologicznych.
- Oglądanie albumów, książek o zwierzętach egzotycznych.
- Wprowadzenie litery Z małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Wprowadzenie odejmowania jako ubywania
- Omówienie cyklu rozwojowego żaby
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
- Wprowadzenie litery z – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
Elementy matematyki:
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Przeliczanie elementów w zbiorach
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
Temat tygodnia: Zwierzęta sprzed milionów lat.
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Rozwijanie mowy
- Utrwalanie poznanych liter
- Wprowadzenie litery u – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości
- Poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. Olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
- Poznawanie produktów powstałych wskutek chemicznej obróbki węgla kamiennego
- Zapoznanie z tangramem
- Dzielenie na głoski nazw obrazków; układanie schematów i modeli tych nazw.
- Ćwiczenia słuchowe
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowanie do czytania
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
- Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
- Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Wprowadzenie litery u – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki:
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni
- Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach
- Rozpoznawanie cyfr
- Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierówno-licznych
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Temat tygodnia: Marcowa pogoda
- Rozwijanie mowy
- Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Wprowadzenie litery c – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. Coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- Poznawanie zwiastunów wiosny, np. Kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach
- Poznawanie elementów marcowej pogody
- Próby dostrzegania symetrii wokół siebie
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Zapoznanie z literą c – małą wielką, drukowaną, pisaną
- Utrwalenie poznanych liter
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Rozpoznawanie cyfr
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych.
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach.
- Określanie liczebności zbiorów.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: Nadeszła wiosna
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie umiejętności wokalnych
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Próby samodzielnego czytania
- Formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. Coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czaj-ki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- Wprowadzenie litery ł – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Poznawanie zwiastunów wiosny, np. Kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach, krzewach
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10
- Integrowanie się dzieci podczas powitania wiosny
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
- Rozwiązywanie rebusów fonetycznych
- Wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. Na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
- Utrwalenie poznanych liter
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
- Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
- Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10
- Rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych
- – zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań ma-tematycznych
Liczenie
- Przeliczanie na konkretach
- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
- Liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.