Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc marzec 2025r, w gr 3- 5latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc marzec 2025r, w gr 3- 5latki

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC  MARZEC 2025 W GRUPIE 5 – 6  LATKÓW WISE OWLS

 

TYDZIEŃ I

Temat tygodnia: Niezwykły świat zwierząt

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
  • uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

  • obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
  • dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
  • współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
  • unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
  • odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

Językowa aktywność dziecka:

  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
  • wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
  • poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
  • wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  • wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).

 

TYDZIEŃ II

Temat tygodnia: Marcowa pogoda

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
  • uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

  • obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
  • przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
  • unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju.

Językowa aktywność dziecka:

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.

Poznawcza aktywność dziecka:

  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
  • nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
  • poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  • składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  • segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).

 

TYDZIEŃ III

Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenia i powroty

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
  • uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

  • obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
  • unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;

Językowa aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
  • wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
  • powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
  • słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
  • układanie rymów do podanych słów;
  • wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków);
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
  • śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
  • wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
  • poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
  • wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
  • wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  • wykonywanie ćwiczeń w parach;
  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych;
  • klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy;
  • rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
  • rozróżnianie zbiorów – równolicznych i nierównolicznych;
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania);
  • nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem);
  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazów, symboli graficznych;
  • składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru;
  • kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru;
  • segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).

 

TYDZIEŃ IV

Temat tygodnia: Zwierzęta naszych pól i lasów

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • dbanie o porządek na półkach indywidualnych.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
  • odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przezywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
  • przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • kompromisu;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

Językowa aktywność dziecka:

  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
  • umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
  • tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
  • całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozumienie wybranych znaków umownych.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
  • słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia;
  • nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;

Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 78).

Skip to content