Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc maj 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc maj 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj  w grupie  Little Birds

 

Temat tygodnia: W świecie muzyki

  •  rozwijanie mowy
  •  rozwijanie sprawności fizycznych
  •  rozwijanie umiejętno­ści wokalnych
  •  rozwijanie sprawności manualnej
  •  rozwijanie logicznego myślenia
  •  rozwijanie sprawności fizycznych
  • umuzykalnianie dzieci
  • rozwijanie orientacji przestrzennej
  • uczestniczenie w aktywnym słuchaniu muzyki poważnej
  • wykonywanie instrumen­tów perkusyjnych z różnych materiałów.
  • zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek.
  • określanie kierunków ru­chu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od.

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • czytanie krótkich, ilustro­wanych tekstów.

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych

i ćwiczeń plastycznych

 

Elementy matematyki:

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Nazywanie figur geome­trycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
  • porównywanie schematu własnego ciała ze schema­tem ciała innej osoby.

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Przeliczanie elementów w zbiorach
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
  • klasyfikowanie przedmio­tów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: Mój region, moje państwo, moja Unia

 

  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie mowy
  • zapoznanie się z wybrany­mi miejscami w swojej miejscowości
  • rozwijanie umiejętności czytania
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • umuzykalnianie dzieci
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
  • zapoznanie się z Unią Europejską – państwa członkowskie, flaga, znaczenie dla Polski
  • poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością, swoim regionem
  • tworzenie planu swojego osiedla, swojej miejscowości
  • organizowanie kącika re­gionalnego, wzbogacanie go o eksponaty wykonywa­ne w przedszkolu i przynie­sione z domu
  • słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary
  • poznawanie legend, opo­wiadań, wierszy dotyczą­cych historii państwa pol­skiego,
  • jego powstania
  • podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodo­wych: flagi, godła, hymnu
  • poznawanie poprzez lite­raturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
  • nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr – oraz większych miast Polski.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

 

 

Przygotowanie do czytania

  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
  • Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
  • Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne

 

Elementy matematyki:

  • porównywanie objętości cieczy
  • zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewa­nia lub odlewania cieczy
  • mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewa­nie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych słoików; próby wyjaśniania, dlacze­go poziom cieczy w po­szczególnych słoikach jest różny.

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzy­staniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

 

 

Temat tygodnia: Wiosenna łąka

  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie umiejętno­ści wokalnych
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutko­wego
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
  • określenie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
  • rozwijanie mowy
  • zapoznanie się z monetami i banknotami o niskich nominałach
  • zapoznanie się ze środowi­skiem przyrodniczym – łąką
  • poznanie cyklu rozwoju motyla

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne

 

Elementy matematyki

  • porównywanie schematu własnego ciała ze schema­tem ciała innej osoby.
  • klasyfikowanie przedmio­tów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
  • rozpoznawanie cyfr
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat zna­nych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symu­lacyjnej.

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach.
  • Określanie liczebności zbiorów.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: Moi rodzice

 

  • rozwijanie umiejętności czytania
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie mowy
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie umiejętności wokalnych
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
  • zachęcanie do wykonywania deserów dla bliskich osób – przedstawianie swoich umiejętności
  • podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
  • opisywanie wyglądu ro­dziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter)
  • określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
  • Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • czytanie krótkich ilustro­wanych tekstów.

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach

 

Elementy matematyki:

  • Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
  • Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

 

Liczenie

  • Przeliczanie na konkretach
  • Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
  • Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami.

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.

 

 

 

Skip to content