Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc luty 2025r, gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc luty 2025r, gr 4-6latki

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty w grupie  Little Birds

 

 Tydzień I: Baśnie, bajki, bajeczki.

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
  • Odkrywanie litery g, G: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

 

 

Elementy matematyki:

  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
  • rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,

 

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
  • porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;

 

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

 

 

Tydzień II: Wspaniałe zabawy na śniegu

  • rozwijanie umiejętności dodawania,
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch.
  • rozwijanie umiejętności zgodnego uczestniczenia we wspólnej zabawie,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
  • rozwijanie mowy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • doskonalenie poczucia rytmu,

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • określa, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe,
  • czyta tekst, koloruje rysunek,

 

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Odkrywanie litery w, W: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

 

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
  • kształtowanie umiejętności liczenia.

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.

 

 

Tydzień III: Tajemnice kosmosu

 

  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • poszerzanie wiedzy dzieci.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
  • używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;
  • posługiwanie się poprawną mową;

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów); słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
  • Odkrywanie litery p, P: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

 

Elementy matematyki

  • rozróżnianie stron ciała – prawej i lewej;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych
  • liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.

 

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.

 

Tydzień IV: W dziecięcym laboratorium

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
  • rozwijanie dziecięcej ciekawości.
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie umiejętności stawiania hipotez.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;

 

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • prawidłowe stosowanie przyimków;

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;

 

 

Elementy matematyki:

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacji;
  • porównywanie objętości cieczy;

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Skip to content