Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty w grupie Little Birds
Tydzień I: Baśnie, bajki, bajeczki.
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
- Odkrywanie litery g, G: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
Elementy matematyki:
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
- porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Tydzień II: Wspaniałe zabawy na śniegu
- rozwijanie umiejętności dodawania,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch.
- rozwijanie umiejętności zgodnego uczestniczenia we wspólnej zabawie,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
- rozwijanie mowy.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- doskonalenie poczucia rytmu,
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- określa, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe,
- czyta tekst, koloruje rysunek,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Odkrywanie litery w, W: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
- kształtowanie umiejętności liczenia.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
Tydzień III: Tajemnice kosmosu
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- uświadamianie korzyści, jakie niesie za sobą ruch,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- poszerzanie wiedzy dzieci.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów); słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
- Odkrywanie litery p, P: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Elementy matematyki
- rozróżnianie stron ciała – prawej i lewej;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami;
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
Tydzień IV: W dziecięcym laboratorium
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie kreatywności,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- rozwijanie dziecięcej ciekawości.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- dbanie o dokładność wykonywania ćwiczeń,
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie umiejętności stawiania hipotez.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- posługiwanie się poprawną mową;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacji;
- porównywanie objętości cieczy;
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.