Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad w grupie Little Birds
Temat tygodnia: Domy i domki.
- Rozwijanie mowy
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie sprawności manualnej,
- Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozpoznawanie i nazywanie domów zwierząt
- Poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
- Pokazywanie na wy-branych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- zapoznanie z literą I – małą, wielką, drukowaną, pisaną.
- Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem.
- Nazywanie figur geometrycznych
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach
- przeliczanie elementów w zbiorach
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go.
Temat tygodnia: Urządzenia elektryczne.
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie słuchu fonematycznego
- poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, z komputera)
- utrwalanie poznanych liter
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
- Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.
- Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
- Wprowadzenie litery t – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
- zapoznanie się z zapisem cyfrowym liczby 5
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
Temat tygodnia: Pada deszcz.
- Rozwijanie mowy
- Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Zapoznanie z historią własnej rodziny
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.
- budzenie zainteresowania przyrodą nieożywioną
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- zapoznanie z literą D – małą wielką, drukowaną, pisaną.
- Utrwalenie poznanych liter
- Syntezowanie ostatnich sylab z nazw obrazków
- Ćwiczenia słuchowe.
- rozpoznawanie liter drukowanych – ma-łych i wielkich
- tworzenie z po-znanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- ćwiczenia grafomotoryczne.
Elementy matematyki
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem
- nazywanie figur geometrycznych.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- Określanie liczebności zbiorów.
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- Wyszukiwanie prostokątów wśród kartonowych figur.
Temat tygodnia: Zdrowie naszym skarbem.
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie umiejętności wokalnych
- Rozwijanie sprawności manualnej
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących
w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu) - dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów, picie kompotów, soków, ograniczanie napojów gazowanych)
- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- uświadamianie dzieciom ich praw
- zapoznanie się z pracą farmaceuty
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- rozwiązywanie rebusów fonetycznych
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- Zapoznanie z literą K – małą, wielką, drukowaną, pisaną.
- Utrwalenie poznanych liter.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia – rozpoznawanie cyfr.
- Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;