Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc kwiecień w grupie Little Birds
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności fizycznych
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie sprawności fizycznych
- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.
- zapoznanie się z literą f – małą i wielką, drukowaną i pisaną
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
Elementy matematyki:
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Przeliczanie elementów w zbiorach
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
Temat tygodnia: W świecie teatru.
- poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)
- odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
- umiejętne posługiwanie się rekwizytami
- zachęcanie do oglądania spektaklów teatralnych
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności fizycznej
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowanie do czytania
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
- Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
- Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- Wprowadzenie litery h – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Utrwalanie znajomości litery h.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne
\Elementy matematyki:
- porównywanie objętości cieczy
- zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania cieczy
- mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych słoików; próby wyjaśniania, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych słoikach jest różny.
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
Temat tygodnia: Wielkanoc
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- Wprowadzenie litery j – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Utrwalanie znajomości litery j.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
- rozpoznawanie cyfr
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach.
- Określanie liczebności zbiorów.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: Dbamy o Ziemię
- poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
- nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
- wyrzucanie śmieci do kosza
- sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi
- sadzenie drzew, kwiatów i dbanie o nie
- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
- szanowanie wody, niemarnowanie jej
- wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
- Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- Wprowadzenie litery ż – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
- Utrwalanie znajomości litery ż.
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
- Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
- Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
Liczenie
- Przeliczanie na konkretach
- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
- Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami.
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.