Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc kwiecień 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc kwiecień 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc kwiecień  w grupie  Little Birds

 

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

  •  rozwijanie mowy 
  •  rozwijanie sprawności fizycznych 
  •  rozwijanie umiejętności wokalnych 
  •  rozwijanie sprawności manualnej 
  •  rozwijanie logicznego myślenia 
  •  rozwijanie sprawności fizycznych
  • poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów. 
  • zapoznanie się z literą f – małą i wielką, drukowaną i pisaną 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych

 

Elementy matematyki: 

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
  • porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Przeliczanie elementów w zbiorach 
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych. 

 

Temat tygodnia: W świecie teatru.

  • poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)
  • odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda 
  • umiejętne posługiwanie się rekwizytami 
  • zachęcanie do oglądania spektaklów teatralnych 
  • rozwijanie sprawności fizycznej 
  • rozwijanie mowy 
  • rozwijanie sprawności fizycznej 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowanie do czytania 

  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
  • Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
  • Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich 
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • Wprowadzenie litery h – małej i wielkiej, drukowanej  i pisanej. 
  • Utrwalanie znajomości litery h

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne

 \Elementy matematyki:

  • porównywanie objętości cieczy 
  • zwracanie uwagi na zmiany objętości podczas dolewania lub odlewania cieczy 
  • mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, np. nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych słoików; próby wyjaśniania, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych słoikach jest różny. 

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
  •  rozwijanie sprawności fizycznej 
  • rozwijanie umiejętności wokalnych 
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • Wprowadzenie litery j – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. 
  • Utrwalanie znajomości litery j

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne

 

Elementy matematyki

  • porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby. 
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych. 
  • rozpoznawanie cyfr 
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej. 

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach.
  • Określanie liczebności zbiorów.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

Temat tygodnia: Dbamy o Ziemię

  • poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach 
  • nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew 
  • wyrzucanie śmieci do kosza 
  • sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi 
  •  sadzenie drzew, kwiatów i dbanie o nie 
  •  niedeptanie trawników, klombów z kwiatami 
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej 
  • wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione. 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
  • Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • Wprowadzenie litery ż – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Utrwalanie znajomości litery ż
  • czytanie krótkich ilustrowanych tekstów.

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie  z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach

 

Elementy matematyki:

  • Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
  • Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr 
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

 

Liczenie

  • Przeliczanie na konkretach
  • Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
  • Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami.

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
Skip to content