Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc kwiecień 2025r, w gr 3- 5latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc kwiecień 2025r, w gr 3- 5latki

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC KWIECIEŃ 2025 W GRUPIE 5 – 6  LATKÓW WISE OWLS

TYDZIEŃ I

Temat tygodnia: Wielkanoc.

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;

dbanie o porządek na półkach indywidualnych.

Językowa aktywność dziecka:

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy).

uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.

bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.

określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach

radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania.

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

cieszenie się z sukcesów drugiej osoby.

pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

Językowa aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne.

aktywne słuchanie rozmówcy.

wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.

wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach.

wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.

umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.

rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.

tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie.

Artystyczna aktywność dziecka:

słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań.

nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu.

śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne.

wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek.

Poznawcza aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie.

poruszanie się pod dyktando nauczyciela.

wykonywanie ćwiczeń w parach.

Tydzień II

Temat tygodnia: Wiosna na wsi.

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.

samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę.

porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków.

Językowa aktywność dziecka:

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

Artystyczna aktywność dziecka:

obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych.

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy).

uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.

bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw.

określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach.

radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka.

prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania.

uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru.

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

cieszenie się z sukcesów drugiej osoby.

pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

Językowa aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne.

aktywne słuchanie rozmówcy.

wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.

Artystyczna aktywność dziecka:

słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań.

nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu.

śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne.

Poznawcza aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie.

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość.

wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli.

rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku.

 

Tydzień III

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków.

samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę.

uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy).

uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.

sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych.

aktywne uczestniczenie w zabawach na świeżym powietrzu.

przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem.

wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności.

dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania.

uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru.

przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie.

dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich.

cieszenie się z sukcesów drugiej osoby.

Społeczna aktywność dziecka:

podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.

opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

Językowa aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne.

aktywne słuchanie rozmówcy.

przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny.

stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej.

całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie).

wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientacje przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej).

rozumienie wybranych znaków umownych.

Artystyczna aktywność dziecka:

wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry).

wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych.

uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu.

dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych, np. z porami roku.

wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.

Poznawcza aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;

nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;

uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi.

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),

słuchanie rymowanek, wierszy, opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia.

nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;

poruszanie się pod dyktando nauczyciela.

wykonywanie ćwiczeń w parach.

budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej liczby elementów, wielkości, natężenia barwy.

łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcyjnych.

klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.

rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.

porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie.

nabywanie wrażliwości dotykowej (poprzez kontakt z różnym materiałem przeznaczonym do działalności plastyczno-konstrukcyjnej, np. sznurkiem, watą, folia aluminiową, papierem ściernym, styropianem).

segregowanie danych symboli graficznych według przyjętego kryterium.

 

TYDZIEŃ IV

Temat tygodnia: Polska- moja ojczyzna.

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

dbanie o porządek na półkach indywidualnych.

uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych).

wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie.

rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.

wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:

obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy).

uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem.

uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie).

dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki.

sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.

wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabaw.

szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

cieszenie się z sukcesów drugiej osoby.

pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek.

szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności.

współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych.

unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu.

uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych.

dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;

odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.

nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków;

stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem, Mieszkam w Polsce, Mówię po polsku.

poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.

oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.

oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwróceni uwagi na piękno naszego kraju.

stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem, Mieszkam w Polsce, Mówię po polsku.

podawanie nazwy naszego kraju, , symboli narodowych: flagi, godła, hymnu.

poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc.

Językowa aktywność dziecka:

obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej.

wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek.

powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko.

słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów  w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu.

układanie rymów do podanych słów.

wspólne z nauczycielem czytanie tekstów obrazkowo-wyrazowych (nauczyciel czyta tekst, dzieci podają nazwy obrazków).

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.

umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.

rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich.

tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie.

zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi.

Artystyczna aktywność dziecka:

słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań.

nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu.

śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne.

wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek.

poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta,

talerzy, drewienek i sposobu gry na nich.

wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu.

estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

improwizowanie piosenki ruchem.

odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.

wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.

Poznawcza aktywność dziecka:

uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie.

uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;

rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku.

uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi.

uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),

poruszanie się pod dyktando nauczyciela.

wykonywanie ćwiczeń w parach.

klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.

rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.

porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie.

 

 

 

 

 

Skip to content