Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc grudzień 2024r, gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc grudzień 2024r, gr 4-6latki

Temat tygodnia: Co robimy w wolnym czasie?

 

  • Rozwijanie mowy
  • Umuzykalnianie dzieci
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie sprawności manualnej,
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania,
  • Rozwijanie umiejętności określania wielkości.
  • Rozwijanie reakcji na ustalone sygnały.
  • Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
  • Dbanie o porządek na stanowisku pracy.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski.
  • Wypowiadanie się na temat zdjęć; określa, co mu się podobało, a co zdziwiło,

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Wprowadzenie litery L małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

 

 

Elementy matematyki:

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

 

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach
  • przeliczanie elementów w zbiorach

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania

 

Temat tygodnia: To już zima.

 

  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Zapoznanie z oznakami zimy.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • Rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
  • Rozwijanie umiejętności koncentracji.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;

 

 

Przygotowanie do czytania

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
  • Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.
  • Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne.

 

Elementy matematyki:

 

  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
  • uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0
  • zachęcanie do zabaw badawczych

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
  • Porównywanie wielkości

 

Temat tygodnia: Święta tuż – tuż.

 

  • Rozwijanie mowy
  • Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
  • Rozwijanie sprawności manualnej
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Zapoznanie z tradycjami świątecznymi.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia,
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • Rozwijanie poczucia rytmu.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

 

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami.
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • Utrwalenie poznanych liter
  • Syntezowanie ostatnich sylab z nazw obrazków
  • Ćwiczenia słuchowe.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – ma-łych i wielkich
  • tworzenie z po-znanych liter wyrazów i ich odczytywanie

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • ćwiczenia grafomotoryczne.
  • Zapoznanie z literą r małą i wielką, drukowaną i pisaną.

 

Elementy matematyki

  • rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.

 

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • Określanie liczebności zbiorów.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
  • Wyszukiwanie prostokątów wśród kartonowych figur.

 

Temat tygodnia: Zabawki

 

  • Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez N.
  • Zapoznanie z zabawkami z przeszłości,
  • Integrowanie grupy.
  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy przy muzyce,
  • Rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej,
  • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych,
  • Pobudzanie kreatywności.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

 

Słuch fonematyczny:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
  • rozwiązywanie rebusów fonetycznych

 

Przygotowywanie do czytania:

  • wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie

 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach

 

Elementy matematyki:

  • budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
  • Kształtowanie pojęć liczbo­wych i umiejętności liczenia – rozpoznawanie cyfr.

 

 

Liczenie:

  • przeliczanie na konkretach.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;

 

Klasyfikowanie:

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;

 

Skip to content