Temat tygodnia: Co robimy w wolnym czasie?
- Rozwijanie mowy
- Umuzykalnianie dzieci
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Rozwijanie sprawności manualnej,
- Rozwijanie umiejętności przeliczania,
- Rozwijanie umiejętności określania wielkości.
- Rozwijanie reakcji na ustalone sygnały.
- Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
- Dbanie o porządek na stanowisku pracy.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski.
- Wypowiadanie się na temat zdjęć; określa, co mu się podobało, a co zdziwiło,
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Wprowadzenie litery L małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Elementy matematyki:
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach
- przeliczanie elementów w zbiorach
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania
Temat tygodnia: To już zima.
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Zapoznanie z oznakami zimy.
- Rozwijanie umiejętności liczenia,
- Rozwijanie umiejętności matematycznych.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- Rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
- Rozwijanie umiejętności koncentracji.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
Przygotowanie do czytania
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
- Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.
- Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie.
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne.
Elementy matematyki:
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo -skutkowego, poznawania samego siebie;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0
- zachęcanie do zabaw badawczych
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów.
- Porównywanie wielkości
Temat tygodnia: Święta tuż – tuż.
- Rozwijanie mowy
- Wyzwalanie i inspirowanie aktywności ruchowej
- Rozwijanie sprawności manualnej
- Rozwijanie sprawności fizycznej
- Zapoznanie z tradycjami świątecznymi.
- Rozwijanie umiejętności liczenia,
- Rozwijanie umiejętności matematycznych.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- Rozwijanie poczucia rytmu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- Utrwalenie poznanych liter
- Syntezowanie ostatnich sylab z nazw obrazków
- Ćwiczenia słuchowe.
- rozpoznawanie liter drukowanych – ma-łych i wielkich
- tworzenie z po-znanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- ćwiczenia grafomotoryczne.
- Zapoznanie z literą r małą i wielką, drukowaną i pisaną.
Elementy matematyki
- rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- Określanie liczebności zbiorów.
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;
- składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
- Wyszukiwanie prostokątów wśród kartonowych figur.
Temat tygodnia: Zabawki
- Rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez N.
- Zapoznanie z zabawkami z przeszłości,
- Integrowanie grupy.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy przy muzyce,
- Rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej.
- Rozwijanie sprawności fizycznej,
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych,
- Pobudzanie kreatywności.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
- słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu;
- rozwiązywanie rebusów fonetycznych
Przygotowywanie do czytania:
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą.
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
Przygotowywanie do pisania:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
- budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia – rozpoznawanie cyfr.
Liczenie:
- przeliczanie na konkretach.
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika;
Klasyfikowanie:
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.;