Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc czerwiec 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczne na miesiąc czerwiec 2025r, w gr 4-6latki

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc czerwiec w grupie  Little Birds

 

Temat tygodnia: Takie same i inne

  •  rozwijanie mowy 
  • rozwijanie sprawności manualnej 
  •  rozwijanie logicznego myślenia 
  •  rozwijanie sprawności fizycznych
  • nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
  • poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)
  • zwracanie uwagi na zabawy dzieci  z różnych regionów świata.
  • dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także nie-powtarzalności innych, szanowanie jej.
  • zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą

 

Początkowa nauka czytania i pisania:

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów. 

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych

 

Elementy matematyki: 

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
  • zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Przeliczanie elementów w zbiorach 
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

Temat tygodnia: Na naszym podwórku

 

  • rozwijanie sprawności fizycznej 
  • rozwijanie mowy 
  • rozwijanie umiejętności czytania 
  • rozwijanie sprawności manualnej 
  • umuzykalnianie dzieci
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego 
  • poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:

–  bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie

– rozmawiania z obcymi ludźmi (niepodawanie danych osobowych oraz nieprzekazywanie informacji na temat rodziny), odchodzenia z nimi

– jedzenia nieznanych roślin, brudnych owoców

– zbliżania się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów

  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyborów, narzędzi, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
  • rozwijanie orientacji przestrzennej

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowanie do czytania 

  • Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
  • Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
  • Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
  • Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich 
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

 

Przygotowywanie do pisania:

 

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne

 

 Elementy matematyki:

  • Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
  • Nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
  • Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach
  • Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

 

Temat tygodnia: Nadszedł czas wakacji

  • rozwijanie sprawności fizycznej 
  • rozwijanie umiejętności wokalnych 
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego 
    • obserwowanie,  w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące).
    • przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu. 
  • poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
  • czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
  • poznawanie oznak nowej pory roku
  • przedstawianie swoich umiejętności

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
  • Wypowiadanie się prostymi zdaniami
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne

 

Elementy matematyki

  • porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby. 
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych. 
  • rozpoznawanie cyfr 
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej. 

 

Liczenie:

  • Przeliczanie na konkretach.
  • Określanie liczebności zbiorów.
  • Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

 

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych

 

Temat tygodnia: W krainie baśni

 

  •  rozwijanie umiejętności czytania 
  • rozwijanie sprawności fizycznej 
  • rozwijanie mowy 
  • rozwijanie sprawności manualnej 
  • rozwijanie umiejętności wokalnych 
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania 
  • rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami,
  • Rozwijanie wyobraźni dziecięcej, oraz inspirowanie ich do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny:

  • Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
  • Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu

 

Przygotowywanie do czytania:

  • Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
  • Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
  • Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
  • Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
  • Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • czytanie krótkich ilustrowanych tekstów.

 

Przygotowywanie do pisania:

  • Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
  • Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie  z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
  • Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach

 

Elementy matematyki:

  • Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
  • Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
  • Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
  • Rozpoznawanie cyfr 
  • Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia

 

Liczenie

  • Przeliczanie na konkretach
  • Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
  • Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami.

Klasyfikowanie:

  • Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
  • Klasyfikuje przedmioty według cech

 

Skip to content