Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc czerwiec w grupie Little Birds
Temat tygodnia: Takie same i inne
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie sprawności fizycznych
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
- poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)
- zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.
- dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także nie-powtarzalności innych, szanowanie jej.
- zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą
Początkowa nauka czytania i pisania:
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
Elementy matematyki:
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
- zapoznanie z figurą przestrzenną – kulą
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Przeliczanie elementów w zbiorach
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania pod względem rodzaju
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: Na naszym podwórku
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie mowy
- rozwijanie umiejętności czytania
- rozwijanie sprawności manualnej
- umuzykalnianie dzieci
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu:
– bawienia się w miejscach niedozwolonych, np.: przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie
– rozmawiania z obcymi ludźmi (niepodawanie danych osobowych oraz nieprzekazywanie informacji na temat rodziny), odchodzenia z nimi
– jedzenia nieznanych roślin, brudnych owoców
– zbliżania się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyborów, narzędzi, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
- rozwijanie orientacji przestrzennej
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowanie do czytania
- Wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Rozpoznawanie i utrwalanie poznanych liter
- Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego
- Dzielenie nazw wyrazów na sylaby lub głoski
- Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Rysowanie po śladzie, ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki:
- Rozwijanie spostrzegawczości i orientacji w przestrzeni.
- Nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
- Zachęcanie dzieci do poszerzenia zainteresowań matematycznych
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Dostrzeganie rytmu w ciągu obrazków, owoców i kontynuowanie go
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach
- Kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Temat tygodnia: Nadszedł czas wakacji
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
-
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np.: w lesie, na łące).
- przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu.
- poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
- czytanie krótkich, ilustrowanych tekstów
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej
- poznawanie oznak nowej pory roku
- przedstawianie swoich umiejętności
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- Wypowiadanie się prostymi zdaniami
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne
Elementy matematyki
- porównywanie schematu własnego ciała ze schematem ciała innej osoby.
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych.
- rozpoznawanie cyfr
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej.
Liczenie:
- Przeliczanie na konkretach.
- Określanie liczebności zbiorów.
- Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Zauważanie rytmów, np. W ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; liczenie palców, przedmiotów itp.
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy lub kilku cech wspólnych
Temat tygodnia: W krainie baśni
- rozwijanie umiejętności czytania
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie mowy
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
- rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami,
- Rozwijanie wyobraźni dziecięcej, oraz inspirowanie ich do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny:
- Wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego
- Słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu
Przygotowywanie do czytania:
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilku zdaniowej wypowiedzi
- Swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych
- Wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
- Tworzenie z poznanych liter wyrazów i ich odczytywanie
- Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- czytanie krótkich ilustrowanych tekstów.
Przygotowywanie do pisania:
- Rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych)
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. Lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie
- Wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych
- Ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladach
Elementy matematyki:
- Budowanie danego szeregu według wzrastającej lub malejącej: liczby elementów, wielkości, natężenia barwy
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
- Rozwijanie intuicji geometrycznej – nazywanie figur geometrycznych
- Rozpoznawanie cyfr
- Kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia
Liczenie
- Przeliczanie na konkretach
- Liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
- Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami.
Klasyfikowanie:
- Porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi
- Klasyfikuje przedmioty według cech