ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC CZERWIEC 2025
W GRUPIE 5 – LATKÓW
TYDZIEŃ 1
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją;
- zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.
Językowa aktywność dziecka:
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnych materiałów, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
Poznawcza aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 77, 78).
TYDZIEŃ 2
Temat tygodnia: Lato, lato czeka
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
- uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody;
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie);
Artystyczna aktywność dziecka:
- obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
- części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
Poznawcza aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi;
- uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementem pantomimy itd.),
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 77, 78).
TYDZIEŃ 3
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
- uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
Artystyczna aktywność dziecka:
- obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
- przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
- unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
- wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
- wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
Poznawcza aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; określenie kolejności czynności, np. podczas wykonywania zamku z piasku; zadawaniu pytań; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; określania kolejności zdarzeń w różnych sytuacjach, historyjkach;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 77, 78).
TYDZIEŃ 4
Temat tygodnia: Podróż po Afryce
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zawracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- porządkowanie po sobie miejsc zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
- uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np.: lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowywanie elementów (przerysowywanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Artystyczna aktywność dziecka:
- obserwowanie różnych zjawisk fizycznych, np.: rozpuszczania ciał stałych w cieczy, krystalizacji, topnienia, parowania, tonięcia i pływania ciał, rozszczepiania światła (tęcza), zjawisk akustycznych (echo), magnetycznych;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rak, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach , rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- prezentowanie swoich wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
- unikanie zachować agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na zadań pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej;
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją;
- poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie);
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa.
Językowa aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów, porównywanie ich z tym, co się znajduje dalej;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- powtarzanie słów zawierających głoski opozycyjne, np. kura – góra, piórko – biurko;
- słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejnych słów w zdaniu;
- układanie rymów do podanych słów;
Artystyczna aktywność dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
- śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
- poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
Poznawcza aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcje i radość;
- wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41–45, 46–48, 50, 52–54, 56, 57, 59–60, 61–62, 65, 66–67, 68, 71–72, 77, 78).