Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc maj
w grupie 5-latków
- Moja miejscowość, mój region
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- wskazywanie różnic między miastem a wsią,
- obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
- poznawanie nazw pobliskich ulic,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z herbem swojej miejscowości,
- przygotowanie kącika regionalnego,
- zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa,
- poznawanie nazw wybranych, ginących zawodów,
kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
- Moja ojczyzna
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie historii powstania Warszawy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary,
- poznawanie miary płynów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- zapoznanie z wyglądem mapy Polski,
- zapoznanie z nazwami państw należących do UE,
- zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków,
- określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy,
zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie elementów w naturalnych sytuacjach, np. ręczników w łazience, par butów w szatni, kwiatów w wazonie itp.
Klasyfikowanie
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
- Łąka w maju
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dostrzeganie piękna majowej przyrody,
- zapoznanie z sześcianem,
- rozwijanie umiejętności szeregowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- poznawanie budowy biedronki,
- obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku,
- zabawy na świeżym powietrzu,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
poznawanie nazw wybranych roślin zielnych.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
- Święto rodziców
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie pamięci,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności,
- określanie wzrostu dzieci,
- porównywanie wzrostu dzieci,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności innym,
zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
- wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
Przygotowanie do czytania
- obserwowanie nauczyciela czytającego książeczki i podejmowanie prób naśladowania go (zainteresowanie nabywaniem umiejętności czytania)
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności ruchowej
Elementy matematyki
Mierzenie długości, szerokości, wysokości
- porównywanie wielkości przedmiotów w stosunku do siebie, innych przedmiotów i ich nazywanie w naturalnych sytuacjach oraz zorganizowanych zabawach