Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc maj w grupie 3 – 4 latków.
Little Birds
TYDZIEŃ I: Moja miejscowość, mój region.
Treści programowe:
Miejscowość, region
Miejsce zamieszkania
określanie miejsca zamieszkania (wieś, miasto)
nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych obiektów i miejsc.
Polska i Polacy
Poczucie przynależności narodowej
- zwracanie uwagi na piękno najbliższego otoczenia (architektury, krajobrazu, zjawisk atmosferycznych, okazów przyrodniczych itp.).
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- wykorzystywanie figur geometrycznych w ćwiczeniach matematycznych, zabawach, grach.
W świecie techniki
Działalność badawcza
- naturalne zabawy badawcze, np. poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim z nimi kontakcie (budowanie babek z piasku, gniecenie papieru, lepienie bałwana itp.).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
W świecie sztuki – teatr
- odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
TYDZIEŃ II: Moja ojczyzna
Treści programowe:
Polska, Polacy
Poczucie przynależności narodowej
poznawanie symboli narodowych: flagi, godła, hymnu narodowego
słuchanie utworów literatury dziecięcej, tematycznie związanej z Polską; nauka wybranych (krótkich) wierszy na pamięć.
Przyroda
Przyroda latem
- poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie kredkami
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem.
W świecie sztuki – film
Filmy dla dzieci
- dzielenie się wrażeniami na temat obejrzanych filmów.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
TYDZIEŃ III: Łąka w maju.
Treści programowe:
Przyroda
Przyroda latem
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących latem w przyrodzie
poznawanie wybranych owadów, np.: pszczół, motyli
rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, np. poprzez wspólne wykonywanie albumów tematycznych o wybranych grupach roślin lub zwierząt.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
TYDZIEŃ IV: Święto rodziców.
Treści programowe:
Rodzina
Wiedza o rodzinie
podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego
opowiadanie o ulubionych zajęciach domowych poszczególnych członków rodziny.
Rodzinne święta
dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt
określanie znaczenia wspólnego przeżywania świąt rodzinnych.
Procesy poznawcze
Myślenie przyczynowo-skutkowe
- układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- słuchanie wyjaśnień niezrozumiałych słów.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Wzajemna komunikacja
- wyrażanie swoich myśli, przeżyć w kontaktach z drugą osobą.
Początkowa nauka czytania i pisania
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
Elementy matematyki
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
- malowanie: palcami, dłonią, pędzlem
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.