Zamierzenia dydaktyczne na maj 2021 w grupie 2

Zamierzenia dydaktyczne na maj 2021 w grupie 2

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc

maj w grupie 5-latków

 

I Moja miejscowość, mój region

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • wskazywanie różnic między miastem a wsią,
  • obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
  • poznawanie nazw pobliskich ulic,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
  • przedstawianie działań w zapisie,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zapoznanie z herbem swojej miejscowości,
  • przygotowanie kącika regionalnego,
  • zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa,
  • poznawanie nazw wybranych, ginących zawodów,
  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Dodawanie i odejmowanie

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

 

 

II Moja ojczyzna

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie historii powstania Warszawy,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie aktywności twórczej,
  • porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary,
  • poznawanie miary płynów,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • zapoznanie z wyglądem mapy Polski,
  • zapoznanie z nazwami państw należących do UE,
  • zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków,
  • określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy,
  • zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Liczenie

  • kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.

Dodawanie i odejmowanie

  • kojarzenie dodawania z przybywaniem elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

Klasyfikowanie

  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.

Mierzenie objętości płynów

  • mierzenie objętości płynu przy zastosowaniu takiej samej miarki, np. kubka (nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych naczyń); próby wyjaśnienia dlaczego poziom cieczy w poszczególnych naczyniach jest różny
  • porównywanie objętości płynów w dwóch zamkniętych pojemnikach, np. w dwóch butelkach – stojącej i leżącej – lub w wąskim i w szerokim naczyniu.

 

 

 

 

III Łąka w maju

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dostrzeganie piękna majowej przyrody,
  • zapoznanie z sześcianem,
  • rozwijanie umiejętności szeregowania,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • poznawanie budowy biedronki,
  • obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku,
  • zabawy na świeżym powietrzu,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą,
  • poznawanie nazw wybranych roślin zielnych.

 

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Intuicja geometryczna

  • rozpoznawanie i nazywanie figur przestrzennych: kula, sześcian; podawanie ich podstawowych cech
  • dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).

 

 

 

IV Święto rodziców

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • rozwijanie pamięci,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności,
  • określanie wzrostu dzieci,
  • porównywanie wzrostu dzieci,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • zachęcanie do sprawiania przyjemności innym,
  • zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Mierzenie długości, szerokości, wysokości

  • porównywanie wysokości dzieci względem siebie, stosowanie określeń: wyższy od, niższy od, takiego samego wzrostu, najwyższy, najniższy.

 

Skip to content