Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc
maj w grupie 5-latków
I Moja miejscowość, mój region
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- wskazywanie różnic między miastem a wsią,
- obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
- poznawanie nazw pobliskich ulic,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10,
- przedstawianie działań w zapisie,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z herbem swojej miejscowości,
- przygotowanie kącika regionalnego,
- zapoznanie z wyrobami rękodzielnictwa,
- poznawanie nazw wybranych, ginących zawodów,
- kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Dodawanie i odejmowanie
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
II Moja ojczyzna
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- poznawanie historii powstania Warszawy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary,
- poznawanie miary płynów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- zapoznanie z wyglądem mapy Polski,
- zapoznanie z nazwami państw należących do UE,
- zachęcanie do przygotowywania prostych posiłków,
- określanie, jakie produkty potrzebne są do wykonania pizzy,
- zapoznanie z Hansem Christianem Andersenem – duńskim pisarzem.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Liczenie
- kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
- poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych.
Dodawanie i odejmowanie
- kojarzenie dodawania z przybywaniem elementów, a odejmowania – z ich ubywaniem
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.
Klasyfikowanie
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
Mierzenie objętości płynów
- mierzenie objętości płynu przy zastosowaniu takiej samej miarki, np. kubka (nalewanie odmierzonej kubkiem cieczy do różnych naczyń); próby wyjaśnienia dlaczego poziom cieczy w poszczególnych naczyniach jest różny
- porównywanie objętości płynów w dwóch zamkniętych pojemnikach, np. w dwóch butelkach – stojącej i leżącej – lub w wąskim i w szerokim naczyniu.
III Łąka w maju
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na łące oraz z rosnącymi tam roślinami,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dostrzeganie piękna majowej przyrody,
- zapoznanie z sześcianem,
- rozwijanie umiejętności szeregowania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie na ustalone hasła i sygnały muzyczne,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- poznawanie budowy biedronki,
- obserwowanie roślin i zwierząt w naturalnym środowisku,
- zabawy na świeżym powietrzu,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
- poznawanie nazw wybranych roślin zielnych.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Intuicja geometryczna
- rozpoznawanie i nazywanie figur przestrzennych: kula, sześcian; podawanie ich podstawowych cech
- dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).
IV Święto rodziców
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozwijanie pamięci,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do sprawiania bliskim przyjemności,
- określanie wzrostu dzieci,
- porównywanie wzrostu dzieci,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności innym,
- zachęcanie do wspólnej zabawy z rodzicami.
Początkowa nauka czytania i pisania
Słuch fonematyczny
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
Przygotowanie do czytania
- czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).
Próby czytania
- rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
- czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
- układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.
Przygotowanie do pisania
- odróżnianie druku od pisma
- dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
- budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Elementy matematyki
Mierzenie długości, szerokości, wysokości
- porównywanie wysokości dzieci względem siebie, stosowanie określeń: wyższy od, niższy od, takiego samego wzrostu, najwyższy, najniższy.