A+
Maj, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Łąka wiosną
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych ,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci,
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- ustalanie kolejności zdarzeń (np.: teraz, wcześniej, później),
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 45, 50, 52, 53, 56, 60, 65, 66, 71, 72, 73, 74).
Maj, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Wiosna na wsi
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- korzystanie z toalety,
- zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
- poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi,
- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41-45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).
Maj, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Znamy różne zawody
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
- Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi,
- podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
Językowa aktywność dziecka
- uważne słuchanie rozmówcy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.
- Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 71, 72).
Maj, tydzień 4
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy),
- podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak tata,
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny,
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- naśladowanie czytających dorosłych, np. zabawa w czytanie,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- liczenie palców, przedmiotów itp.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 56, 60, 65, 66, 71, 72, 73).
A
Maj, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Łąka wiosną
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- zakładanie ubrań, butów,
- składanie ubrań przed leżakowaniem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy,
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka
uważne słuchanie rozmówcy,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- uczestniczenie w zabawach naśladowczych.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- poznawanie wybranych owadów, np. pszczół, mrówek.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 45, 50, 52, 53, 56, 59, 60, 65, 66, 72, 73, 74).
Maj, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Wiosna na wsi
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem,
- korzystanie z toalety.
Językowa aktywność dziecka
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg)
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- podejmowanie prób wspólnych zabaw,
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
- naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej,
- budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- poznawanie wybranych dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi,
- poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer,
- naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.
- Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41-45, 50, 52, 53, 59, 60, 65, 66, 71, 73, 74).
Maj, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Znam różne zawody
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- odkładanie prac na półki indywidualne.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności,
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność człowieka
- spacerowanie w pobliżu przedszkola,
- określanie tego, co dziecko lubi robić
- wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,
- odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie,
- poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.
Językowa aktywność dziecka
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
- śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- liczenie palców, przedmiotów itp.,
- porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 45, 50, 53, 56, 60, 65, 71, 72, 73).
Maj, tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Moi rodzice
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie,
- spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
Językowa aktywność dziecka
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
- nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
- Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- dzielenie się swoimi przeżyciami,
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- odpowiadanie na pytania,
- podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak tata,
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek,
- pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy,
- recytowanie, indywidualnie i zespołowo, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka
- uczestniczenie w krótkich programach artystycznych,
- nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu.
Poznawcza aktywność dziecka
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
- liczenie palców, przedmiotów itp.
- Program wychowania przedszkolnego, Grupa MAC S.A. 2020 (s. 41- 44, 50, 52, 53, 59, 60, 65, 71, 73).