Zamierzenia dydaktyczne grupa Nice Mice – Czerwiec 2021

Zamierzenia dydaktyczne grupa Nice Mice  – Czerwiec 2021

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc

czerwiec w grupie 5-latków

 

 

I Niby tacy sami, a jednak inni

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • dostrzeganie różnic i podobieństw pomiędzy dziećmi różnych ras,
  • porównywanie masy przedmiotów,
  • zapoznanie z działaniem wagi szalkowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie zdolności wokalnych,
  • wykorzystanie w pracy surowców wtórnych,
  • integrowanie dzieci,
  • uczestniczenie w konkursach, zabawach zręcznościowych,
  • rozróżnianie emocji, przyjemnych i nieprzyjemnych, towarzyszących ludziom dorosłym i dzieciom.

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Pierwsze doświadczenia z pisaniem

  • samodzielne pisanie liter
  • próby pisania własnego imienia i nazwiska.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…

Organizacja czasu i przestrzeni

  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Ważenie

  • poznawanie działania wagi szalkowej
  • porównywanie masy przedmiotów, tworzywa przyrodniczego za pomocą wagi szalkowej, stosowanie określeń: lżejszy od, cięższy od, waży tyle samo.

II Wakacyjne podróże

 

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie z kontynentami oraz z globusem – kulistym modelem Ziemi,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności wycinania,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zapoznanie ze środowiskiem przyrodniczym obszarów górskich,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • opanowanie tekstu i melodii piosenki,
  • poznawanie wybranych regionów Polski,
  • poznawanie oznak lata,
  • rozwijanie mowy i myślenia,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • poznawanie wybranych miejsc w Polsce.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań).

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • poruszanie się pod dyktando nauczyciela
  • wyróżnianie kierunków na kartce papieru, posługiwanie się określeniami: góra, dół, prawa strona, lewa strona, prawy górny róg, lewy dolny róg…

Liczenie

  • poznawanie cyfr: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, i liczby 10; znaków: <, >, = oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
  • odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiązywanie.

Dodawanie i odejmowanie

  • rozwiązywanie zadań tekstowych o tematyce bliskiej dzieciom; stosowanie metody symulacyjnej.

 

 

 

III Pożegnania nadszedł czas

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • rozwijanie mowy,
  • zachęcanie do wspominania pobytu w przedszkolu,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • utrwalanie melodii i tekstu piosenki,
  • rozwijanie koncentracji uwagi podczas działań,
  • dzielenie się wspomnieniami ze swojego pobytu w przedszkolu,
  • poznawanie przyczyny pękania czereśni,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • poznawanie swoich możliwości,
  • pożegnanie dyrektora, nauczycieli, młodszych kolegów.

 

Początkowa nauka czytania i pisania

Słuch fonematyczny

  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie
  • różnicowanie samogłosek i spółgłosek.

Przygotowanie do czytania

  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
  • orientowanie się na kartce papieru
  • organizowanie i poszerzanie pola spostrzeżeniowego.

Próby czytania

  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, z, ż
  • czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • czytanie krótkich tekstów o prostej budowie fonetycznej
  • odpowiadanie na pytania związane z przeczytanym tekstem
  • czytanie krótkich tekstów z właściwą intonacją, odpowiadającą znakom przystankowym.

Przygotowanie do pisania

  • odróżnianie druku od pisma
  • dysponowanie sprawnością całego ciała, w tym sprawnością rąk
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • budzenie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

Elementy matematyki

Organizacja czasu i przestrzeni

  • nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

Dodawanie i odejmowanie

  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych
  • granie w gry planszowe.

 

 

IV Projekt Zabawki ekologiczne

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):

  • kształtowanie świadomości ekologicznej (możliwość ponownego wykorzystania odpadów),
  • rozwijanie zasobu słownictwa związanego z ekologią,
  • zapoznanie z materiałami różnego pochodzenia (plastik, metal, papier) i ich właściwościami,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za otaczające środowisko,
  • rozwijanie zdolności manualnych,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz przestrzegania przyjętych zasad,
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
  • rozwijanie świadomości ekologicznej,
  • rozwijanie aktywności twórczej,
  • poszerzanie wiedzy na temat właściwości metali,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • kształtowanie wiedzy na temat postaw proekologicznych,
  • docenianie użyteczności rzeczy pochodzących z recyklingu,
  • wdrażanie do poszanowania ludzi wykonujących różne zawody,
  • pobudzanie ciekawości poznawczej,
  • uporządkowanie wiedzy na temat ekologii i recyklingu,
  • rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i planowania.
Skip to content